5 tips voor het maken van een productieve to do-lijst

Leuk, zo’n dagelijks of wekelijks takenlijstje maken, maar voor je het weet verzand je in miniscule details of gaat er veel te veel tijd zitten in het maken van je lijst (zal ik vinkjes zetten of afstrepen, is je bed opmaken ook een taak?). Vijf tips om het meeste uit je to do-lijst te halen.

Maak je takenlijst behapbaar

Met stipt op één: zorg dat het halen van je taken binnen een bepaalde periode ook echt haalbaar is. Wat uitdaging is prima, maar niets is zo demotiverend als om 22.00 uur ’s avonds nog de helft van je lijst af te moeten strepen.

Schat je tijd in

Daarmee samenhangend: schrijf achter de taak hoelang je ermee bezig denkt te zijn. Komt dezelfde taak regelmatig terug op een lijstje (denk aan ‘boodschappen halen’ of ‘hoorcollege voorbereiden’) en ben je daar standaard veel langer of juist korter mee bezig dan je denkt, pas dan de tijd aan.

Eat the frog

Zo’n lijstje is leuk, maar is het kunnen afstrepen van taken niet stiekem ook een mooi excuus om de klus waar je het meest tegenop ziet uit te stellen? Begin ’s ochtends daarom (indien mogelijk) met de vervelendste taak (ofwel: ‘eet de kikker‘), dan vlieg je zo door de rest heen!

Stel prioriteiten

De ene taak is nu eenmaal belangrijker dan de andere, of dat nu gaat om tijdsdruk of de inhoud van de taak. Om je takenlijst naast tijd inschatten nog concreter te maken, kun je werken met de ABCDE-methode. Taken met een A zijn het belangrijkste en dienen de meeste aandacht te krijgen of als eerste te worden afgerond. B-taken hebben daarna de hoogste prioriteit. Taken met een C kunnen eigenlijk wel een dagje wachten en taken met een D zou je misschien ook kunnen overlaten aan iemand anders (D = delegeren!). Taken met een E horen eigenlijk niet op je lijstje thuis en vallen onder de categorie ‘leuk om af te strepen’.

Lees je in

Heb je moeite om takenlijsten op te stellen en prioriteiten te stellen? Leer dan van de experts! Een aantal boekentips: