Leren prioriteiten stellen: een stappenplan!

Als rechtenstudent loopt je hoofd soms over van alles wat je nog moet doen: een paper schrijven, leren voor een tentamen, je werkgroepen voorbereiden, werken, sporten en tussendoor wil je ook je vrienden nog zien. Deze vijf stappen helpen je met plannen en prioriteit geven aan de belangrijkste dingen!

1. Maak een ‘to do’-lijstje

Je kan niet beginnen met prioriteiten stellen als je geen duidelijk overzicht hebt van wat je allemaal nog moet doen. Begin daarom met het maken van een lijstje met de dingen die je te doen staan, groot of klein. Zo heb je concreet op papier een duidelijk overzicht en loop je ook minder risico dingen te vergeten.

2. Maak een tijdsinschatting

Bedenk per onderdeel hoeveel tijd het ongeveer zal kosten om het te doen. Behalve dat je dan precies weet wat je nog moet doen, weet je ook hoeveel tijd je er aan kwijt zult zijn. Zo kun je straks een duidelijke planning maken!

3. Orden je ‘to do’-lijstje op basis van urgentie

Heb je morgen een deadline? Dan is het belangrijker dat je nu verder gaat met het bestuderen van die stof, dan dat je begint aan het voorbereiden van een werkgroep van volgende week of een biertje gaat drinken met je huisgenoot. Creëer orde in de chaos en wees eerlijk tegen jezelf: wat kan wachten en wat moet echt nu gebeuren? Als je dit gedaan hebt, kun je je planning gaan maken.

4. Wees realistisch

Als je probeert in te schatten hoeveel stof je op een dag kunt bestuderen, hoe snel je je huis kunt schoon maken, of hoeveel tijd je echt kwijt bent met ‘even een drankje doen’ met een vriend, wees dan realistisch! Er zijn maar weinig mensen die echt een hele dag geconcentreerd in de bibliotheek kunnen zitten zonder afleiding en één drankje, blijft heel zelden echt bij maar één drankje. Bedenk dus van tevoren goed of je ergens tijd voor hebt, of dat er iets belangrijkers is wat je echt eerst moet doen. Door realistische doelen te stellen kun je dicht bij je planning blijven en voorkom je teleurstelling of stress als je uiteindelijk ergens toch geen tijd voor hebt.

5. Get it done!

Een rangorde maken welke dingen prioriteit hebben, realistische doelen stellen en alles plannen op papier, dat zijn allemaal dingen die je kunnen helpen met het behalen van je doelen en het stellen van prioriteiten, maar stap nummer 5 is eigenlijk het allerbelangrijkste: just do it! Die ene deadline kun je nu echt niet langer uitstellen en de tentamenweek nadert op een hoog tempo, dus vertel jezelf wat nu echt belangrijk is en ga ervoor!