Kim Hendriks: ‘Er is altijd iets te doen’

Kim Hendriks-Horstman (36) uit Arnhem is eigenaresse van een adviesbureau, werkzaam als bedrijfsjurist én heeft een jong gezin. Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor haar uit? En wat doet zij in haar vrije tijd?

De ondernemende en ambitieuze Hendriks richtte in april 2017 haar eenmanszaak ‘HENDRIKS MEESTERADVIES’ op. Het adviesbureau richt zich op juridisch advies en (business en personal) coaching van ambitieuze ondernemers. ‘Ik richt mij met name op de positieve aspecten van Legal. Ik heb daarom onlangs het merk ‘Lawyer of Attraction’ vastgelegd. Voor mij geen langslepende rechtszaken of negatief getouwtrek. Dat los ik anders op of ik neem de zaak niet aan.’

Hendriks wordt het meest benaderd door ZZP’ers die al gegroeid zijn met hun bedrijf en klaar zijn voor de volgende stap: professionaliseren van het bedrijf, strategische stappen zetten, nieuwe en grotere omzetdoelen behalen. ‘Vanwege mijn achtergrond als bedrijfsjurist heb ik veel ervaring met adviseren van bestuur en management. Mijn passie is daarom ook op strategisch vlak ondernemers bijstaan. Niet alleen een enkele keer een contract, algemene voorwaarden of een privacyverklaring opstellen, maar ik ga het liefst voor een langdurigere samenwerking waarbij we samen echt iemands bedrijf een nieuwe boost kunnen geven.’

Opdrachten
Vanwege de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) die sinds 25 mei van toepassing is, krijgt Hendriks op dit moment  veel (aan)vragen bij het ondersteunen op dit onderwerp. ‘Ik geef bijvoorbeeld hele praktische workshops voor ondernemers, waarbij de belangrijkste thema’s simpel worden uitgelegd in een presentatie en je daarnaast zelf aan de slag gaat met een privacyverklaring. Juist deze toegankelijke benadering wordt enorm gewaardeerd. Ik denk dat we in de juridische wereld daar meer naar toe mogen.’ Naast de vragen rondom de AVG wordt Hendriks’ hulp en advies regelmatig ingeroepen bij wanbetalers (buitengerechtelijke en gerechtelijke incassoprocedures), beëindiging van samenwerkingen of juist het starten daarvan en voor (het opstellen van) algemene voorwaarden.

Gek genoeg heeft het ondernemerschap eigenlijk nooit in haar gezeten, ook komt zij niet uit een ondernemersgezin. ‘Een aantal jaren liep ik toch met de wens om als ondernemer aan de slag te gaan. Ik had echter nog geen idee hoe, wie mijn ideale klant was of wat ik daarmee wilde bereiken. Maar ik ben altijd al wel heel zelfstandig, leergierig en ambitieus geweest.’ Hendriks heeft bedrijf ‘from scratch’ opgebouwd. Hoewel ze daar trots op is, is er ook áltijd iets te doen.

‘Een mailtje hier, een telefoontje daar, nog wat werkzaamheden die nog niet af zijn. Je draagt zelf alle verantwoordelijkheid. Dat kan wel eens lastig zijn. Een andere valkuil: ‘Helaas zie ik vaak gebeuren dat ondernemers werknemer zijn van hun eigen bedrijf, omdat ze zich laten leiden door hun cliënten, zonde! Ondervind wat jouw kernwaarden zijn, jouw (omzet)doelen, jouw ideale cliënt. Durf ook nee te zeggen tegen cliënten die niet bij je passen of tegen opdrachten die je niet leuk vindt.’

Social media
Hendriks haalt erg vaak werk uit social media. Zij is met name erg actief op Instagram en Linkedin.´Via Instagram post ik automatisch op Facebook, maar daar ben ik zelf minder aanwezig, alhoewel er op Facebook wel weer heel interessante groepen zijn waar ik al wat opdrachten uit heb gehaald. Maar op Instagram en LinkedIn zit meer mijn doelgroep. Ik post daar interessante informatie, geef gratis advies over juridische zaken of deel mijn zakelijke en soms privéleven. Mensen wil toch graag weten wie er achter een bedrijf zit. Hoe vaker je post, hoe meer je ‘on top of mind’ zit.´Instagram is interessant voor Hendriks vanwege de snelheid waarmee ze mensen bereikt. ‘Ook kun je makkelijk een mooie feed maken.’ Daarnaast heeft ze de ‘Legal Poll’ bedacht, waarmee ze een paar keer per week haar volgers een juridische stelling voorlegt en die naderhand uitlegt. ´Linkedin is daarentegen wat zakelijker, maar ook daar zie je steeds meer foto’s en filmpjes voorbijkomen. Mensen blijven toch heel visueel ingesteld.´

Personal life
Naast haar eigen bedrijf werkt Hendriks nog voor een deel in loondienst als bedrijfsjurist. Verder kost het jonge gezin van Hendriks behoorlijk wat tijd en houdt ze zich graag bezig met mode en interieurstyling.

Hendriks hoopt over vijf jaar een bloeiend bedrijf te hebben, ‘inclusief goede balans tussen werk en privé en wellicht met een paar medewerkers. Verder hoop ik dan op evenementen te spreken én heb ik een boek geschreven.’

Tips
Als tip wil Hendriks graag de quote van Michael Pilarczyk meegeven: “Move before you are ready!” ‘Oftwel: begin, start. Je bent nooit honderd procent klaar. Het is altijd testen, uitproberen en bijschaven of iets nieuws proberen. Bepaal vijf kernwaarden voor jezelf waar jij of jouw bedrijf voor staat. Dat is je kapstok waar je alles aan ophangt. Stel doelen en maak ze concreet. Zo wil ik meer zichtbaarheid (concreet duizend volgers bijvoorbeeld) en ik wil € 100.000 omzet. Dit geeft allemaal zoveel focus en maakt ondernemen simpeler en plezieriger!’

Lees ook Het beginnen van een juridisch adviesbureau, zó doe je dat | Je eigen juridische onderneming? Dit zijn de onmisbare elementen