Even je verhaal kwijt? Bel de Alles Oké? Supportlijn

Loopt je studie even niet zo lekker, voel je je eenzaam of maak je je zorgen over je toekomst? Speciaal voor jongeren tussen de 18 en 24 jaar die even een steuntje in de rug kunnen gebruiken, is in april van dit jaar de Alles Oké? Supportlijn gelanceerd.

De supportlijn is een initiatief van De Kindertelefoon. Samen met speciaal opgeleide vrijwilligers worden dagelijks tientallen vragen beantwoord per telefoon (40%) of chat (60%). Sinds de lancering in april hebben al bijna tienduizend jongeren contact opgenomen met de supportlijn. De meest gestelde vragen gaan over emotionele problemen. Ook worden veel vragen gesteld over relaties en liefde, thuis & familie, studie en werk en lichaam en gezondheid.

Geen probleem is te klein

“We zijn eigenlijk een supportlijn voor alles,” vertelt woordvoerder Jetta Roozeboom. “Je mag bellen met kleine of grote problemen, of gewoon omdat je even je verhaal kwijt wil. Jongeren bagatelliseren hun eigen probleem of uitdaging vaak, omdat anderen om hen heen grotere problemen hebben. Maar praten lucht op, dus iedereen die wil praten moet gewoon bellen!” Roozeboom benadrukt dat de vrijwilligers geen hulpverleners zijn. “We zijn een supportlijn, geen hulplijn.” Het gaat daarom met name om het bieden van een luisterend oor.

Luisterend oor

Dit blijkt ook uit het verhaal van de 21-jarige Mijke, die aan het Utrechtse universiteitsmedium DUB vertelt ook haar vrijwilligerswerk bij de supportlijn. “Jongeren bellen of chatten ons omdat ze hun probleem niet goed kunnen bespreken met vrienden of omdat ze hetgeen hun dwarszit liever eerst met een onbekende willen delen.” De gesprekken die ze voert met jongeren bestaan dan ook vaak uit luisteren en daarna samen kijken naar een oplossing. Ze benadrukt dat ze bellers daarbij niet meteen voorziet van bergen tips of adviezen. “Het kan al zo veel doen om gewoon te luisteren en te reflecteren op wat er in de beller omgaat. Iemand voelt zich dan echt gehoord.” Ook gewoon even lekker klagen hoort daarbij. “Iemand die overweldigd is door wat er op de studie allemaal moet gebeuren en het overzicht verliest, kan al enorm geholpen zijn door zijn of haar verhaal kwijt te kunnen.”

Uitkomsten eerste 6.000 gesprekken

De Alles Oké? Supportlijn nam onlangs de eerste zesduizend gevoerde gesprekken onder de loep, gevoerd in de periode april-augustus 2021. Daaruit blijkt dat uitkomsten van gesprekken verschillen per onderwerp. Zo zijn jongeren die bellen over eenzaamheid, liefdesverdriet of een moeilijke thuissituatie voornamelijk op zoek naar een oplossing voor hun probleem, terwijl gesprekken over depressie en hulpverlening meer draaien om het delen van het persoonlijke verhaal.

Verder blijkt dat meer vrouwen (76%) dan mannen (23%) contact opnemen met de supportlijn.

Bereikbaarheid supportlijn

De Alles Oké? Supportlijn is dagelijks tussen 14.00 en 22.00 uur bereikbaar via allesoke.nl of 0800-0450. Naast Nederlandstaligen kunnen ook Engelssprekenden hier terecht. Zowel bellen als chatten is volledig anoniem en gratis. En je zit nergens aan vast!

Vrijwilligers

Ben je op zoek naar betekenisvol vrijwilligerswerk? De Alles Oké? Supportlijn is doorlopend op zoek naar vrijwilligers. Ben je twintig jaar of ouder, gemiddeld vier uur per week beschikbaar en flexibel inzetbaar? Bekijk dan de vrijwilligerspagina.