Zo. Nu eerst een Rechtenstudentje.

Voor nagenoeg dezelfde slogan als de titel van dit artikel klaagde bierbrouwerij Bavaria hostingbedrijf Yourhosting (YH) aan. Bavaria vond dat YH inbreuk maakte op het merken- en auteursrecht van de bierbrouwerij, nu zij gebruik maakte van de gelijkende slogan van Bavaria; “Zo. Nu eerst een Bavaria.” Kun je eigenlijk een IE-recht hebben op 3 woorden? 

In eerste instantie werd gedacht van wel. Volgens de voorzieningenrechter in de kort geding procedure was er wél sprake van een ‘werk’. De zin is namelijk “kernachtig en pakkend met een zekere kwinkslag”. Er werden volgens de rechter creatieve keuzes gemaakt. Vooral door de stilte/punt na ‘zo’ is de slogan origineel te noemen.

Maar anders heeft het hof geoordeeld in hoger beroep. Het hof stelt namelijk dat de zin zo gangbaar is (sinds 1985), dat er geen persoonlijke stempel in kan zitten van de maker noch dat het origineel genoeg kan zijn om onder het IE-recht te vallen. Kortom, het hof oordeelde dat er géén sprake is van inbreuk op het auteursrecht omdat er geen sprake is van ‘werk’.

Nu denken de oplettende juristen misschien nog; ‘ja, maar wat als in cassatie toch sprake zal zijn van een auteursrechtelijke werk?’. Scherp! Maar gelukkig hebben we artikel 18b van de Auteurswet, de parodie-exceptie, to the rescue. 😉