‘Webgigant AliExpress handelt in strijd met Europese regels’

AliExpress, een Chinese webwinkelgigant, hanteert verkoopvoorwaarden die in strijd zijn met Europese consumentenregels, zo stelt de Consumentenbond. De Consumentenbond wil dat de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) optreedt.

Door Rose-Marie Mühren

Via AliExpress verkopen leveranciers hun producten aan consumenten buiten China. Het aanbod van AliExpress lijkt vrijwel alles te omvatten en de prijzen zijn er laag. De site is beschikbaar in vele talen, waaronder het Nederlands. Het platform heeft hiermee een potentieel bereik van 300 miljoen mensen.

In de voorwaarden van AliExpress staat dat een koper zich bij problemen met een leverancier dient te wenden tot een arbitrage-instituut in Hongkong. Dit is in strijd met Europese wetgeving. Volgens Europese wetgeving moeten consumenten namelijk in hun eigen land naar de rechter kunnen stappen.

Verder staat AliExpress niet toe dat klanten een product binnen veertien dagen retourneren zonder opgaaf van reden en geeft het Chinese platform geen duidelijke informatie over de wettelijke garantietermijn. Ook dit is in strijd met Europese wetgeving, aldus de Consumentenbond.

De Consumentenbond slaat de handen ineen met vijf Europese consumentenorganisaties die bij hun nationale toezichthouder aankloppen. De directeur van de Consumentenbond is van mening dat als AliExpress op de Europese markt wil handelen, het ook de hier geldende regels moet respecteren. De Consumentenbond verzoekt de ACM om dringend naar deze kwestie te kijken en actie te ondernemen.