Wat zijn de wettelijke eisen voor het opstellen van een offerte?

Iedere ondernemer heeft ermee te mee te maken. Het opstellen van een offerte. Een potentiële klant vraagt vaak meerdere offertes aan en kiest hieruit de offerte die het beste bij hem past. Vaak is het lastig om er tussenuit te springen, er zijn concurrenten genoeg. Daarnaast zijn er een een aantal wettelijke eisen waaraan een offerte moet voldoen. Offertes maken is een hele kunst. In dit artikel lees je aan welke wettelijke eisen een offerte moet voldoen en hoe je met een goede offerte een potentiële klant kunt overtuigen.

De wettelijke eisen aan een offerte

Offertes kunnen qua inhoud en opmaak erg van elkaar verschillen. Echter er zijn een aantal gegevens die altijd op een offerte moeten staan. Zorg dat in je in ieder geval onderstaande punten opneemt in je offerte:

  • Je eigen bedrijfsgegevens
  • De bedrijfsgegevens van de klant
  • De datum
  • Het nummer van de offerte
  • Een samenvatting van de werkzaamheden
  • De totaalprijs, het uurloon of de prijs per stuk van het product
  • Een verwijzing naar de algemene voorwaarden

Neem in je offerte naast de bovenstaande gegevens en natuurlijk het offertebedrag ook je betalingsvoorwaarden op. Zo voorkom je verrassingen achteraf en schep je gelijk duidelijkheid.

Weet wat je toegevoegde waarde is

Waarom moeten jouw klanten voor jouw product of dienst kiezen en niet voor een ander? Stel jezelf deze vraag om erachter te komen waarin jij jezelf onderscheidt van de rest. Wat heeft jouw product of dienst opgeleverd voor de klant? Welk probleem lost jouw product of dienst op voor deze klant? Beschrijf deze punten beknopt, maar duidelijk in je offerte. Hoe concreter je toegevoegde waarde is, hoe makkelijker een potentiële klant je kan onderscheiden van de rest. Probeer de toegevoegde waarde te onderbouwen met resultaten en voorbeelden. Bijvoorbeeld: het gebruik van product X levert een tijdsbesparing op van 20%. Hierdoor wordt je positie een stuk sterker.

Zorg voor een duidelijke opmaak

Door duidelijke informatie te geven win je het vertrouwen van de klant. Geef dus niet alleen de benodigde informatie, maar presenteer deze ook op een overzichtelijke manier. De opmaak die vergelijkbaar is met een factuur is voor veel klanten herkenbaar. Geef naast het totaalbedrag ook een specificatie van het aantal uren of het aantal eenheden en de prijs per uur of per eenheid. Je kunt bijvoorbeeld een offerte maken met behulp van een bestaande offerte template. Hiermee ben je geen tijd kwijt aan het netjes opmaken van de offerte.

Besteed voldoende aandacht aan de follow-up

Naast een goede introductie en een heldere opmaak zijn er nog andere factoren die bepalen hoe je offerte wordt ontvangen. Stuur de offerte op tijd. Op het moment dat de klant het verwacht. Zorg nadat je de offerte hebt verstuurd voor een goede follow-up. Bel binnen een enkele dagen na het versturen om te vragen of de klant de offerte heeft ontvangen en of er nog vragen zijn. Zo versterk je de onderlinge relatie. Spreek met de klant af wanneer en hoe je een reactie zult ontvangen op de klant zodat je weet waar je aan toe bent. Zorg daarbij wel dat je nooit opdringerig overkomt.