Waar zijn AL-DI(e) laptops?

Afgelopen maand had ALDI een mooie aanbieding. Een laptop van het merk Medion die afgeprijsd was van 600 naar 400 euro. De supermarktketen had een grote landelijke advertentiecampagne in eigen folder en een reclamespotje op de radio gehouden. De laptop zou goed moeten verkopen. Toen de actie op maandag 15 januari van start ging, bleek echter dat er geen voorraad was.

Door Liza Ovsyanko

Meerdere consumenten stonden op die maandag in de kou te wachten tot de winkel open zou gaan. Zij kregen echter te horen dat er geen enkele laptop op voorraad was. Er zou, volgens een medewerker van ALDI, maar heel weinig zijn geleverd aan winkels. Daar waar de laptops wel voorradig waren, zijn ze snel uitverkocht.

ALDI Noord-Nederland in Drachten gaf aan dat het hier ging om een op=op-artikel , waarbij restanten van een vorige actie werden verkocht. Het ALDI hoofdkantoor kan niet aangeven hoeveel laptops elk filiaal überhaupt had. Verder liet ALDI weten dat er zorgvuldig is gekeken naar het aanbod van de aanbiedingen. De voorraad verschilt per winkel en deze is niet real-time te zien.

De reclamecampagne viel niet goed in de smaak bij de consumenten die de laptop graag wilden hebben. Winkels moeten eerlijk de beschikbaarheid van een product vermelden, ook al gaat het om een op=op actie. Wanneer het product niet in ieder filiaal beschikbaar is, moet dit ook duidelijk worden aangegeven. ALDI heeft de aanbieding van de laptop ‘direct’, op 19 januari, van de website verwijderd. Dit was vier dagen nadat bekend was dat er weinig voorraad was.

Indien er reclame wordt gemaakt voor producten die niet of nauwelijks beschikbaar zijn, kan de indruk gewekt worden dat klanten naar de winkel worden gehaald om ook andere boodschappen te doen. Deze zogenaamde ‘lokkertjes‘ zijn een vorm van misleidende toekomst en dit is niet toegestaan. Toch een idee om bij een volgende reclamecampagne de voorraad na te gaan voordat de verkoop gestart wordt.