Vlucht vertraagd of geannuleerd? Niet altijd compensatie!

Nu het einde van zomervakantie nadert zijn er weer enkele uitspraken geweest over vertraagde en geannuleerde vluchten. Voor veel reizigers is onduidelijk wanneer ze recht hebben op compensatie en welke stappen ze kunnen nemen bij problemen met een geboekte vlucht. Hieronder leggen we uit hoe het precies zit.

De belangrijkste regelgeving over de rechten van een vliegtuigpassagier, is te vinden in de EU Verordening 261/2004. Deze wetgeving geldt voor vluchten die vertrekken vanuit een EU-land of voor vluchten die aankomen in een EU-land met een luchtvaartmaatschappij die in de EU is gevestigd. Als je vlucht is vertraagd, geannuleerd of overboekt, biedt deze verordening je verschillende vormen van bescherming, waaronder financiële compensatie.

Vertraging: wanneer heb je recht op geld?

Als je vlucht een vertraging van drie uur of meer heeft, heb je in veel gevallen recht op compensatie. Het bedrag dat je kunt claimen, hangt af van de afstand van je vlucht:

  • Tot 1500 km: €250
  • 1500-3500 km: €400
  • Meer dan 3500 km: €600

Er zijn echter uitzonderingen. Als de vertraging te wijten is aan “buitengewone omstandigheden”, zoals extreme weersomstandigheden, veiligheidsrisico’s, of een staking van luchtverkeersleiders, dan heb je geen recht op compensatie. De luchtvaartmaatschappij moet in dergelijke gevallen bewijzen dat zij alles hebben gedaan wat binnen hun macht is om de vertraging te voorkomen. Zo oordeelde de kantonrechter deze zomer nog dat vijf reizigers geen recht hadden op compensatie voor hun vertraagde vlucht, omdat de vertraging werd veroorzaakt door een staking van de luchtverkeersleiding. In een andere zaak claimden twee passagiers compensatie voor een vertraging van 24 uur, maar werd hun verzoek grotendeels afgewezen omdat de vertraging te wijten was aan extreem slecht weer.

Geannuleerde vluchten: wat zijn je opties?

Bij een annulering heb je recht op een vervangende vlucht of een volledige terugbetaling van je ticket. Daarnaast kan je recht hebben op compensatie als je niet minstens 14 dagen van tevoren op de hoogte bent gesteld van de annulering.

De compensatiebedragen zijn hetzelfde als bij een vertraging en variëren dus afhankelijk van de afstand van je vlucht. Daarnaast moet de luchtvaartmaatschappij je tijdens de wachttijd voorzien van eten, drinken, en, indien nodig, accommodatie. Net als bij vertragingen, gelden hier ook de uitzonderingen voor buitengewone omstandigheden.

Ken je rechten

Het is duidelijk dat vertragingen en annuleringen tijdens het reizen behoorlijk frustrerend kunnen zijn, maar het kennen van je rechten kan een wereld van verschil maken. Mocht je te maken krijgen met problemen, dan is het altijd verstandig contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij of met je eigen rechtsbijstandsverzekeraar.