Tegenwoordig kun je steeds vaker een reisje boeken naar bestemming onbekend. Kruidvat heeft onlangs een actie gehad waarbij een verrassingsreis voor €89,99 per persoon kon worden gekocht. De daarbij verkregen reisvouchers moeten worden verzilverd bij reisorganisator Flywise, waarna de bestemming werd onthuld. Kruidvat heeft zich echter niet gehouden aan de wettelijke regels omtrent het herroepingsrecht en de ACM (Autoriteit Consument & Markt) heeft aan de bel getrokken.
Door Liza Ovsyanko
Volgens de wet geldt er voor aankopen online een bedenktijd van veertien dagen. In de eerste instantie bood Kruidvat dit herroepingsrecht niet voor online verkochte vouchers. Inmiddels heeft de Kruidvat deze voorwaarde aangepast: de aankoop van online vouchers kan binnen veertien dagen ongedaan worden gemaakt, zolang deze niet is verzilverd.
Reisorganisator Flywise, waar Kruidvat mee samenwerkt, is ook aangesproken. De maatschappij zou met haar garantieregeling en algemene voorwaarden niet voldoen aan de wettelijke regels. Flywise is namelijk niet aangesloten bij de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden), maar heeft een eigen regeling. Wettelijk gezien mag een reisorganisatie zelf bepalen hoe invulling wordt gegeven aan een garantieregeling. De gekozen regeling moet echter wel voldoende zijn om ervoor te zorgen dat, ingeval van faillissement, de reissommen terugbetaald kunnen worden.
Plaatsvervangend directeur consumenten van de ACM, Evert Jan Hummelen, geeft het volgende aan over de kwestie: “Ook als het gaat om een verrassingsreis moeten aanbieders de wettelijke regels gewoon naleven. Dat betekent dat de voorwaarden van het aanbod duidelijk moeten zijn en dat de reisaanbieder zorgt voor een goede garantieregeling. Wij willen voorkomen dat consumenten onaangenaam worden verrast. Door nu in te grijpen scheppen wij ook duidelijkheid voor eventuele toekomstige vergelijkbare acties.”
Na Kruidvat zal ook Flywise volgen met het verbeteren van de garantieregeling en de algemene voorwaarden in overeenstemming brengen met de wet.