Veelvuldige termijnoverschrijding bij DUO: studenten in onzekerheid

Studenten moeten vaak lang wachten op goedkeuring van hun verzoeken door DUO, de uitvoeringsorganisatie van de Rijksoverheid voor het onderwijs. De lange wachttijd geldt vooral voor aanvragen voor studiefinanciering of leningen die worden aangevraagd wanneer studenten in het buitenland gaan studeren.

Door Rose-Marie Mühren

Het kan soms wel 2,5 maand duren voordat een student een definitief antwoord krijgt. Volgens Geertje Hulzebos, voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb), is het hoog tijd dat DUO actie onderneemt en ervoor zorgt dat het zijn zaken op orde heeft.

Buitenlandstudie

Vooral studenten die in het buitenland gaan studeren, zijn afhankelijk van een beslissing van DUO. Dit komt omdat studeren in het buitenland vaak duurder is dan in Nederland, waardoor de aanvraag van een lening vaak onontkoombaar is, aldus Hulzebos.

Iris van Noort, juridisch medewerker van de LSVb, beweert dat er ieder jaar honderden klachten binnenkomen over gevallen waarin de aanvraagtermijn wordt overschreden door DUO. Dat een student 2,5 maand moet wachten op goedkeuring, is geen uitzondering.

Ook ouders zijn afhankelijk van DUO. Van Noort vertelt dat indien DUO een aanvraag niet op tijd verwerkt, het dan vaak de ouders zijn die bij moeten springen. Zij hebben dat geld lang niet altijd, met als gevolg dat het kind niet in het buitenland kan gaan studeren.

Zelfbediening

Studenten moeten vaak zelf contact opnemen met DUO over de status van hun verzoek. ’Ik zie alleen maar ‘DUO’ staan in recent gebelde nummers op mijn telefoon,’ vertelt een Utrechtse studente. ‘Wanneer ik zelf niet achter DUO aan had gebeld, had ik waarschijnlijk niet in buitenland kunnen gaan studeren’, voegt ze hieraan toe.

Hulzebos schrikt van het aantal klachten en kaart aan dat er een afhankelijkheidsrelatie bestaat tussen studenten en DUO: ‘Het gaat vaak om belangrijke zaken. Niet alleen beloftes worden gebroken, maar studenten krijgen vaak ook verkeerde informatie. Het is hoog tijd dat DUO actie onderneemt en zorgt dat het zijn zaken op orde heeft.’

Verantwoording

Tea Jonkman is woordvoerder van DUO en reageert hierop. Ze stelt voorop dat DUO het vervelend vindt wanneer er zaken niet goed verlopen. Ze laat weten dat de verwerkingstijd voor studies in het buitenland lang is omdat er extra controles plaatsvinden om er zeker van te zijn dat de buitenlandse studies op hetzelfde niveau liggen als in Nederland.

Het advies van DUO is om een verzoek drie maanden van tevoren in te dienen. Miscommunicaties zijn volgens de woordvoerder gezien het aantal gesprekken per dag (zo’n drieduizend) onvermijdelijk, maar klachten worden niettemin serieus genomen.