‘Uw pakketje ligt in de oranje kliko’

Pakketbezorgers gaan steeds creatiever om met de bezorging van pakketjes: pakjes worden in de kliko, achter de plantenbak of in de barbecue ‘bezorgd’. Maar wat nu als hierdoor de inhoud van je pakketje schade oploopt?

Door Jolein Rijkers

Pakjesbezorgers werken zich suf: gemiddeld worden ze geacht twintig pakjes per uur af te leveren. Bij de buren aanbellen kost tijd en wordt door de desbetreffende buur niet altijd op prijs gesteld, waardoor bezorgers soms genoodzaakt zijn een andere oplossing te bedenken. Soms met een briefje en soms ook niet, waardoor het vinden van je pakketje een ware zoektocht kan worden. Onder de barbecue, in de kliko: de bezorgers bedenken de gekste plekken om van de pakketjes af te komen. Zo ook bij muzikant Pepijn Courant wiens pakket (volgens het briefje) in het hokje bij het huis zou moeten liggen. Echter, toen de Utrechter daar ging kijken, kon hij niets vinden: het pakket was gestolen. Er zat voor 560 euro aan muziekapparatuur in.

Joyce Donat van de Consumentenbond geeft haar advies in dergelijke situaties: “Bij klachten over de bezorging van pakketten reclameer altijd bij de webwinkel en de bezorgdienst”. Daarnaast adviseert zij “het briefje dat het pakket bijvoorbeeld in de kliko ligt niet weg te gooien”. Oorzaak van dit alles ligt volgens Ron Sinnige van de FNV voornamelijk in de tijdsdruk onder bezorgers.

In Amerika is het toegestaan om een pakket bij de voordeur te leggen, maar in Nederland mogen bezorgers dit niet. Volgens woordvoerster Hanne Kluck van PostNL “is het niet toegestaan een pakket onbeheerd in de tuin of in een schuur te leggen”. Volgens haar valt het wel mee dat bestellingen in de kliko bezorgd worden en krijgt het bedrijf maar zo nu en dan een vraag over een dergelijke onbeheerde aflevering.

 

Bron: ‘Niet thuis? Het pakketje ligt in de oranje kliko’, 29 december 2017, De Gelderlander, p. 4 (nieuws).