Tesla (deels) aansprakelijk voor ongeval met fatale afloop

Op 7 mei 2016 verongelukte Josha Brown (40) in zijn Tesla. Brown reed op de snelweg en schakelde hiervoor de automatische piloot in. De auto zag een witte vrachtwagen over het hoofd en probeerde er onderdoor te rijden. Hierdoor kwam Brown om het leven, de vrachtwagenchauffeur bleef ongedeerd. Eerder werd geconcludeerd dat Brown zelf schuldig was, maar nu wordt gesteld dat Tesla wel degelijk gedeeltelijk aansprakelijk is.

Door Julia Verschoor

tesla.com
“Model S is ontworpen om de veiligste en de sensationeelste sedan op de weg te zijn. Met ongeëvenaarde prestaties die worden geleverd door Tesla’s unieke elektrische aandrijflijn, accelereert Model S van 0 tot 100 km/u in slechts 2,7 seconden. Met de Autopilot functies van Model S wordt rijden op de snelweg niet alleen veiliger, maar ook stressvrij”.

Is de Tesla echt zo veilig als de fabrikant stelt?

Eerder werd er nog gesteld dat Brown zelf verantwoordelijk is voor zijn dood, aangezien hij zesmaal werd gewaarschuwd om het stuur in handen te nemen. Daarnaast publiceerde het Amerikaanse agentschap voor luchtvaart- en verkeersrampen (NTSB) een 500 pagina’s tellend rapport waarin wordt geconcludeerd dat Brown het grootste gedeelte van de 37 minuten durende rit het stuurwiel niet hanteerde. Hij zou maar 25 seconden zijn handen aan het stuur hebben gehad. Er zou dus sprake zijn van eigen schuld.

Uit onderzoek van National Highway Traffic Safety Administration blijkt ook dat het automatische remsysteem niet in werking is getreden. Volgens Tesla is dit systeem nog niet volledig en betekent dit ook niet dat de bestuurder niet zelf meer op de weg hoeft te letten.

Dood door schuld

De NTSB komt nu echter terug op het eerder ingenomen standpunt. Ondanks dat Tesla bestuurders waarschuwt dat je moet blijven opletten, heeft Tesla te weinig gedaan om foutief gebruik van de autopilot tegen te gaan. Er is echter geen sprake van directe schuld. Doordat Brown slechts 25 seconden zijn handen aan het stuur hield, gebruikte hij het systeem op een manier waarop dit niet bedoeld is. Tot slot draagt de vrachtwagenchauffeur schuld aan het dodelijke ongeval.

Na het ongeval heeft Tesla de tijd dat het stuur losgelaten kan worden verkort. Daarnaast schakelt de automatische piloot na 3 waarschuwingen uit. De NTSB acht deze maatregelen onvoldoende. Voorzitter Robert Sumwalt: “Tesla staat het de gebruiker toe het systeem te gebruiken buiten de omgeving waarvoor het is bedoeld. Het gevolg was een botsing ‘die nooit had mogen gebeuren”.

Bovenstaande problematiek speelt niet alleen bij Tesla, maar in de hele auto-industrie. Wouter Munten van Jeroen Bosch Advocaten verwacht dat de systemen ertoe zullen leiden dat de komende jaren een deel van de aansprakelijkheid zal gaan verschuiven van de automobilist naar de fabrikant of softwareleverancier. Hierin is dat ook terug te zien, aangezien een deel van de aansprakelijkheid bij Tesla wordt gelegd.