Tandpasta en zonnebrandcrème goedkoper dankzij rechter

Misschien is het je al opgevallen, maar tandpasta en zonnebrandcrème zouden een stuk goedkoper moeten zijn. De Hoge Raad heeft namelijk geoordeeld dat de prijs van deze producten omlaag moet. Hoe dat zit, lees je hier.

Door Jolein Rijkers

In de rechtszaak die door twee drogisterijketens is aangespannen, heeft de Hoge Raad nu definitief geoordeeld dat de prijzen van tandpasta en zonnebrandcrème moeten worden verlaagd. Eerder waren de rechtbank en het Gerechtshof van mening dat deze producten onder het algemene BTW-tarief vallen, maar de Hoge Raad oordeelt anders.

Volgens de Hoge Raad behoren tandpasta en zonnebrandcrème tot de geneesmiddelen en dient daar dus maar 6 procent BTW over betaald te worden, in plaats van 21 procent. De Hoge Raad redeneert als volgt: tandpasta heeft bestanddelen als fluoride die gaatjes voorkomen, beschermen tegen tandbederf en bijdragen aan de genezing van geïrriteerd tandvlees. Daarom is het een preventief geneesmiddel. Zonnebrandcrème bevat UVA- en UVB-filters die verbranding van de huid door zonnestraling voorkomen en dus is het ook een geneesmiddel.

Volgens belastingadviseur Einte van der Wal van PwC, het advieskantoor dat bij deze zaak betrokken was, gaat de btw-afdracht volgens het lage tarief onmiddellijk in. Het is aan winkeliers zelf om te bepalen wat ze met dit belastingvoordeel doen; ze kunnen het in eigen zak steken, maar ook doorgeven aan de klant door middel van prijsverlaging, of een middenweg kiezen.

Als winkeliers de BTW-verlaging geheel doorberekenen, komt dat neer op een prijsverlaging van ruim 12 procent. Een tube tandpasta van bijvoorbeeld € 2,00 gaat dan € 1,75 kosten en een flacon zonnebrandcrème van 15 euro kost dan € 13,14. Winkelketens als Kruidvat en Trekpleister hebben al aangegeven de prijsverlagingen in de winkels door te voeren, waarbij ze het voordeel doorgeven aan de klant.

Ketens die met franchisers werken, zoals DIO en DA, adviseren hun franchisers de btw-verlaging door te berekenen. ETOS heeft aangegeven de prijzen van het eigen merk te verlagen, maar per wanneer is nog niet duidelijk.