Red mijn vakantie, SOS: Mijn vakantie is een hel, Oplichters in het buitenland: Het leven van een vakantieganger gaat niet over rozen. De Tv-programma’s liegen er niet om: Met een beetje pech kan je vakantie flink tegenvallen. Maar hoe verhaal je de schade als je niet van je vakantie hebt kunnen genieten?
Door Jolein Rijkers
Vakantie: Weg uit de dagelijkse sleur, weg van de stress thuis en even helemaal tot rust komen. Het Van Dale woordenboek omschrijft vakantie onder andere als reis naar en verblijf elders voor zijn plezier: op vakantie gaan. Voor zijn plezier, dus. Maar wat als dit plezier ver te zoeken is en je vakantie een regelrechte ramp is? Kakkerlakken op de hotelkamer, luidruchtige Britten, vieze toiletten of goor eten. Slechts een paar voorbeelden waarbij je de hulp van hygiëne-expert Rob Geus goed kunt gebruiken.
Mocht je niet zo’n zin hebben in een Tv-debuut, dan zijn de volgende opties het overwegen waard. Als je een accommodatie hebt geboekt, betekent dit dat je een overeenkomst hebt met de ondernemer (van het hotel, het vakantiehuisje of de camping). Deze overeenkomst is bindend: beide partijen moeten zich aan de afspraken houden. Zo moet de ondernemer ervoor zorgen dat men krijgt wat is afgesproken en moet de vakantieganger betalen en zich aan de regels van de desbetreffende accommodatie houden. Als een ondernemer zich niet aan de afspraken houdt, kan de overeenkomst niet gelijk worden ontbonden. De ondernemer moet eerst de kans krijgen om het probleem op te lossen. Dus klaag allereerst ter plaatse en vraag desnoods om een alternatieve accommodatie. Mocht de accommodatie via een reisbureau of boekingssite geboekt zijn en is de overeenkomst ook met hen gesloten, dan zijn zij het aanspreekpunt bij klachten.
Mocht dit alles niet baten en meen je bij thuiskomst toch recht te hebben op schadevergoeding wegens een vergalde vakantie, dan is het zaak de klachten zo snel mogelijk schriftelijk kenbaar te maken bij de Geschillencommissie Reizen. Andere opties zijn een gang bij de rechter of het indienen van een klacht bij het Europees Consumenten Centrum (Alleen bij een Europese vakantie).
Tot slot kun je medevakantiegangers behoeden voor eenzelfde fout en een recensie op Zoover.nl, Booking.com of Tripadvisor.nl plaatsen. Om, na deze SOS vakantiestress, toch nog in de vakantiestemming te komen, hier nog een aantal reviews die om de een of andere reden Zoover.nl niet gehaald hebben…