Smartengeld voor ‘te forse’ stewardessen

De droom van velen: een baan als steward of stewardess. Echter, er zijn heel wat eisen om aan een carrière in de lucht te mogen beginnen. Zo kun je bij het Ierse RyanAir alleen aan de slag als je een lengte hebt tussen 1.57 en 1.90 meter en een gewicht in de juiste proportie. De Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot maakt het iets bonter: zij hebben het voorschrift dat vrouwelijk cabinepersoneel geen uniform groter dan maat 42 mag dragen. Een gang bij de rechter volgde.

Door Jolein Rijkers

Twee cabinemedewerksters die bij Aeroflot werkzaam zijn, hebben van de rechter schadevergoeding gekregen vanwege de regeling. De dames zouden alleen nog de minder lucratieve vluchten mogen doen, omdat ze te fors zijn. De luchtvaartmaatschappij had in een eerdere rechtszaak al gezegd ‘dat ‘zwaargebouwde’ cabinemedewerkers in noodgevallen, als snel handelen is vereist, hun werk niet goed kunnen doen. Ook zou hun ‘extra gewicht’ hogere brandstofkosten voor de maatschappij met zich meebrengen.’  Volgens de rechtbank is deze bepaling niet discriminerend, maar moeten de cabinemedewerksters wel gecompenseerd worden voor hun lagere verdiensten.

Niet alleen deze Russische luchtvaartmaatschappij heeft opvallende eisen voor haar personeel, ook andere maatschappijen kunnen er wat van. Zo selecteert Jet Airways op een heldere teint (littekens, puistjes en vlekken zijn niet toegestaan) en is het belangrijk ongehuwd te zijn. Bij Czech Airlines moeten toekomstige werknemers een Body Mass Index (BMI) tussen 19 en 24,9 hebben. Ook als je eenmaal steward of stewardess bent, moet je aan bepaalde voorschriften voldoen. Bij American Airlines moeten opvallende haartjes in de neus, oren of onder oksels verwijderd worden, tanden moeten proper en natuurlijk zijn en werknemers moeten de voorste tanden hebben. Al lijkt mij het laatste niet zo heel veel gevraagd.. 😉