Ritter Sport wint juridische strijd om vierkante chocoladerepen

Sinds 2010 liggen chocolademerken Ritter Sport en Milka met elkaar in de clinch over de vraag of Ritter Sport het alleenrecht heeft op vierkante chocoladerepen. Het Bundesgerichtshof, de hoogste Duitse rechter, heeft nu definitief een einde gemaakt aan de Duits-Zwitserse ‘chocoladeoorlog’. De hoogste Duitse rechter is van oordeel dat alleen Ritter Sport vierkante chocoladerepen mag maken.

Ritter Sport staat bekend om haar vierkante chocoladerepen. Het Duitse chocolademerk bracht de vierkante chocoladereep in 1932 op de markt met de slogan ‘vierkant, makkelijk, lekker’. Om te voorkomen dat ook concurrenten vierkante chocola gingen maken, heeft Ritter Sport de vierkante chocola in 1993 als (vorm)merk geregistreerd. Door een vorm van een product als merk te registreren kunnen bedrijven een uitsluitend recht verkrijgen om deze vorm te gebruiken. Tot verontwaardiging van Ritter Sport kwam de Zwitserse concurrent Milka in 2010 ook met een vierkant stuk chocolade. Dat vormde het startschot van een lange juridische strijd.

In 2017 oordeelde een lagere Duitse rechter dat je chocola in allerlei vormen kan brengen en dat Ritter Sport daarom geen rechten kon ontlenen aan de vorm van haar chocoladerepen. Ritter Sport legde zich daarentegen niet bij deze uitspraak neer en ging in hoger beroep. Er zijn namelijk wel degelijk chocolademerken die op grond van het merkrecht het alleenrecht hebben kunnen claimen op de vorm van chocola. Te denken valt aan Lindt, die een vormrecht heeft geregistreerd op haar in goudkleurig folie gewikkelde paashazen. Ook Toblerone heeft haar driehoekige reep met stukjes in de vorm van twee bergen laten registreren als vormmerk (hoewel dit merk de laatste jaren wel onder vuur ligt). In hoger beroep werd Ritter Sport in het gelijk gesteld. Daar legde Milka zich dan echter weer niet bij neer.

Nu heeft de hoogste Duitse rechter, het Bundesgerichtshof, definitief een einde gemaakt aan de chocolade-oorlog tussen Ritter Sport en Milka. Volgens het Bundesgerichtshof is de vierkante vorm van de Ritter Sport-chocola in combinatie met de slogan ‘vierkant, makkelijk, lekker’ zo bekend, dat consumenten vierkante chocoladerepen als indicatie zien van de herkomst van de chocolade van Ritter Sport en verwachten zij daarbij een bepaalde kwaliteit. De hoogste Duitse rechter stelt Ritter Sport dan ook in het gelijk en oordeelt dat alleen Ritter Sport deze vorm mag gebruiken.