Reclamecode voor medisch cosmetische ingrepen

Kortingsacties voor cosmetische ingrepen: het internet staat er vol mee. Van een feestelijke decemberactie voor een goedkope facelift, tot vollere lippen speciaal voor Valentijnsdag. Met lokkertjes worden klanten overgehaald tot impulsieve cosmetische ingrepen. Daarom geldt er sinds half oktober een reclamecode op reclame voor cosmetische behandelingen.

In Nederland worden naar schatting 400.000 cosmetische ingrepen per jaar gedaan. Cosmetisch artsen zien de vraag naar behandelingen bij elke leeftijdsgroep toenemen. Cosmetische klinieken spelen daar met reclames handig op in. Zo worden er tijdsgebonden kortingsacties aangeboden om mensen die nog twijfelen over de streep te trekken. Dat mag nu niet meer.

De Nederlandste Stichting Esthetische Geneeskunde heeft met subsidie van het ministerie van Volksgezondheid een reclamecode voor medische cosmetische behandelingen opgesteld. Cosmetisch medische ingrepen zijn nooit zonder risico, en daarom is het belangrijk dat mensen goed en eerlijk geïnformeerd worden. In de code staat daarom bijvoorbeeld dat reclame geen tijdsdruk mag opleggen of aanzetten tot het ondergaan van meer behandelingen dan noodzakelijk is. Daarnaast mag reclame zich niet richten op minderjarigen. Ook mag er geen sprake zijn van misleiding of een verkeerde voorstelling van zaken gegeven worden over resultaten van een behandeling of de risico’s.

Wanneer een reclame niet voldoet aan deze regels, kan er een klacht worden ingediend bij de Reclame Code Commissie. Die kan geen boete opleggen. De Reclame Code Commissie kan alleen toezien op het naleven de regels. De PvdA zou dan ook het liefst zien dat reclame voor cosmetische ingrepen helemaal verboden wordt.

Volgens minister Bruno Bruins is dat niet nodig. De nieuwe afspraken zullen zelfregulerend werken, omdat klachten bij de Reclame Code Commissie openbaar te vinden zijn en klinieken een goede naam willen behouden. Of dat zo is zal over twee jaar vast aan bod komen bij de evaluatie van de reclamecode.