Veel Tesla-klanten ondervinden problemen met hun elektrische auto’s. Voor een groep ontevreden Tesla-eigenaars is de maat nu dan ook vol: zij hebben zich verenigd en dreigen een rechtszaak aan te spannen tegen de Amerikaanse producent van elektrische auto’s.
Door Kirsten Rolloos
Volgens een woordvoerder van Stichting Tesla Claim kampt naar schatting de helft van de verkochte Tesla’s met een of meerdere mankementen. Zo melden ontevreden klanten bijvoorbeeld dat de aandrijfassen al na een aantal ritten aan vervanging toe zijn en gaan deuren soms uit zichzelf open of juist niet meer open. Ook zijn er problemen bij het laden, functioneert de Autopilot slecht en zijn de ruitenwissers soms kapot. Als klap op de vuurpijl zouden het beloofde vermogen en de actieradius in de praktijk niet worden gehaald.
Stichting Tesla Claim gaat ontevreden Teslarijders helpen om de strijd tegen Tesla aan te gaan. Volgens de stichting komt Tesla haar beloften niet na. Tesla belooft dat de auto’s zo goed als onderhoudsvrij zijn en dat het merk service-georiënteerd is. Stichting Tesla Claim ziet echter dat Tesla niet mee wil werken aan oplossingen die klanten weer tevreden stellen. Wanneer klanten zich tot Tesla richten zou het bedrijf nauwelijks bereikbaar zijn. Klanten die telefonisch contact opnemen moeten lang wachten voordat zij te woord worden gestaan. Bovendien duurt het soms een maand voordat een afspraak kan worden ingepland voor een reparatie.
De stichting bereidt momenteel een rechtszaak voor tegen Tesla. Een voordeel voor Stichting Tesla Claim is dat de Wet afwikkeling massaschade in collectieve actie (WAMCA) dit jaar in werking is getreden. Deze wet maakt het gemakkelijker om massaschadegevallen collectief af te wikkelen via de Nederlandse rechter. Voorheen konden belangenorganisaties wel een verklaring voor recht vorderen, maar moesten gedupeerden individueel naar de rechter voor een schadevergoeding. Het is nog onbekend hoe groot de schadevergoeding per auto zal zijn die de groep van Tesla wil eisen.