Onrustige maand voor De Vegetarische Slager

Begin deze oktober 2017 heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) De Vegetarische Slager gesommeerd een deel van zijn productnamen te veranderen. Volgens de NVWA zouden de vleesvervangers misleidende namen hebben. De verwijzingen in de productnamen naar dieren zouden de Warenwet overtreden. Ondertussen zijn we een tijd verder en heeft de NVWA aangegeven dat het bedrijf de etiketten niet aan hoeft te passen, maar slechts de namen op de website.

Door Liza Ovsyanko

Jaap Korteweg, directeur van De Vegetarische Slager, heeft het bedrijf opgericht op dierendag in 2010. Hij ging op zoek naar iets dat zijn verlangen naar vlees kon vervullen, zonder dat er dieren aan te pas hoefden te komen. De producten van De Vegetarische slager zouden qua structuur en smaak op vlees lijken. Ook de namen waren in de eerste instantie geïnspireerd op de klassieke vleesnamen.

In 2012 kwam er echter ophef over het gebruik van vleesnamen voor vleesvervangers. De VVD en De Duitse minister van landbouw wilden een verbod op vegetarische schnitzels en worsten. Wat er op de verpakking zou staan, zou ook in het product moeten zitten. De zogenaamde #schnitzelgate was een feit. Naar aanleiding van de ophef heeft De Vegetarische Slager de namen van zijn producten aangepast. ‘Gehakt’ werd voortaan Vegetarisch Gehackt en Tonijn werd Visvrije Tonyn.

Hoewel het anders gespeld is, stelt de NVWA dat de namen van de producten toch aan het originele product doen denken en zouden misleiden. Korteweg reageerde verbaasd op alle ophef. Volgens hem zijn er nooit klachten binnengekomen van mensen die zich misleid voelden door de naam. Wel zou het zo zijn dat mensen misleid zouden zijn door de smaak, aangezien vleeseters wel eens voor de gek zijn gehouden met zijn producten.

Verder geeft hij aan dat de verpakkingen van zijn producten zijn ontworpen op advies van etiketteringsdeskundigen en het logo van De Vegetarische Slager staat er groot op. De productnamen zijn ook op een afwijkende manier gespeld. De NVWA geeft echter aan dat het maken van een spelfout niet genoeg zou zijn om verwarring en daarmee misleiding van de consument tegen te gaan.

Opmerkelijk is ook dat alleen De Vegetarische Slager de namen zou moeten wijzigen. Andere vegetarische producten met misleidende namen, zoals AH Vega Fijngehakt of Vivera Plantaardige Kipstukjes, kunnen onder dezelfde naam blijven bestaan. De NVWA heeft daar geen klachten over gekregen.

De NVWA is tot onderzoek overgegaan naar aanleiding van één klacht. Consumenten zouden niet goed kunnen onderscheiden dat het om vegetarische producten gaan, omdat er op de verpakking kip of tonijn staat.

Nu is het zo dat de NVWA aangeeft niet duidelijk te zijn geweest over het feit dat alleen de namen op de website aangepast zouden moeten worden. Ondertussen is de tekst op de website van De Vegetarische Slager aangepast. En hoewel de NVWA de verkeerde indruk betreurt, overweegt Korteweg juridische stappen tegen hen. De hele ophef heeft het bedrijf schade berokkend en hij wil de koe bij de horens pakken om hier definitief een eind aan maken.