Online consumenten beter beschermd in nieuw wetsvoorstel kabinet

Het kabinet wil betere bescherming voor consumenten van webwinkels, dat zegt staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat Mona Keizer. Het kabinet introduceert een concept wetsvoorstel dat de rechten van consumenten bij webwinkels moet uitbreiden. Daarnaast worden ondernemers verplicht aan onder andere betere informatievoorziening te doen. Uiteindelijk zullen de regels over internetaankopen in de gehele Europese Unie moeten gelden.

De afgelopen jaren zijn webshops enorm populair geworden. Een zeer groot aandeel van de consumenten gebruikt regelmatig webwinkels om aankopen te doen. De huidige wetgeving biedt consumenten bescherming tegen tal van dingen die mis kunnen gaan bij het kopen van een product, waaronder misleiding, productgebreken en onjuiste informatie. Echter, het kabinet stelt dat consumenten online veel minder goed worden beschermd ten opzichte van consumenten die aankopen doen in fysieke winkels. Staatssecretaris Keizer bevestigt: “Wat voor consumenten in de fysieke wereld geldt, moet voor hen ook online gelden.” De staatssecretaris stelt dat veel informatie van webwinkels onvolledig, onduidelijk of zelfs misleidend is. In het concept wetsvoorstel worden webwinkels verplicht aan betere informatievoorziening te doen, zowel over producten als over de manier waarop en waarom consumenten reclame van webwinkels ontvangen.

Informatie en reclame

Het wetsvoorstel van de staatssecretaris moet ervoor zorgen dat de consument beter wordt ingelicht over de producten die hij koopt, maar ook over de reden dat hij bepaalde reclames te zien krijgt. Als het aan de staatssecretaris ligt, dient bij elke reclame vermeld te worden of er voor de reclame betaald wordt. Daarnaast moet de consument ook weten dat een bepaalde reclame een hogere plaatsing heeft gekregen door betaling. Het wetsvoorstel buigt zich daarnaast over beoordelingen op consumentensites. Webwinkels geven vaak reacties van consumenten weer, vooral consumentenbeoordelingen over de webwinkel of over een specifiek product. Het kabinet wil een verbod op dergelijke onechte beoordelingen. Zo worden betaalde recensies en valse beoordelingen verboden.

Privacy en overeenkomsten

Een ander punt in het wetsvoorstel is de relatie tussen de consument en gratis digitale diensten. Deze gratis diensten zijn bijvoorbeeld Instagram en Facebook. Op het moment dat een consument gebruik wil maken van zo’n dienst, moeten persoonsgegevens worden ingevuld en gaat men vervolgens een overeenkomst aan. In het wetsvoorstel wil de staatssecretaris het mogelijk maken voor de consument om deze overeenkomst binnen een bepaalde termijn op te zeggen en zo ook zijn persoonsgegevens te laten verwijderen.

Het wetsvoorstel zal komende tijd worden behandeld in het parlement. In de toekomst zullen de regels uit het wetsvoorstel in de gehele Europese Unie moeten gelden.