Ombudsman: ‘DUO moet studenten beter informeren over schulden’

(Oud-)studenten zijn vaak niet goed op de hoogte van schulden die zij opbouwen, waardoor ze in de problemen komen. Dat is de conclusie van de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek.

Met name het ambtelijk taalgebruik bij de informatieverschaffing van DUO blijkt voor studenten een probleem. Volgens Van Zutphen moet de communicatie actiever en persoonlijker.

De schulden ontstaan vooral als er iets misgaat met de aflossing van de studieschuld of als de studentenreiskaart niet tijdig wordt stopzet na het afstuderen. Uiteindelijk krijgt de helft van de studenten met een betalingsachterstand te maken met een deurwaarder. In 2015 gebeurde dat ruim 140.000 keer.

Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) wil dat het schuldprobleem snel wordt aangepakt. ‘Studenten die met onverwachte schulden de arbeidsmarkt worden opgestuurd staan voor het begin van de wedstrijd al met 1-0 achter. Daar heeft niemand baat bij. DUO en studenten lijken op dit moment een andere taal te spreken. Dat zorgt voor veel onbegrip en frustratie,’ aldus de studentenorganisatie tegen nu.nl.