Nieuwe campagne Tony’s Chocolonely inbreuk op merkenrecht?

Tony’s Chocolonely lanceert begin februari een nieuwe reeks limited edition repen, maar de wikkels van de nieuwe creaties zullen de gemiddelde chocoladeliefhebber aardig bekend voorkomen. Ze lijken namelijk erg veel op de chocolade van Ferrero Rocher, KitKat, Toblerone en Twix. Kan dit uitlopen op juridisch gedoe?

Hoewel de verpakking dus een bekende look heeft, geldt dat niet voor de inhoud, schrijft Tony’s Chocolonely op Instagram. “Komen deze repen je bekend voor? Nou d’r is één groot verschil. Ze zijn gemaakt om ’n einde te maken aan moderne slavernij en illegale kinderarbeid.”

Inbreuk?

Is de niet bepaald subtiele verwijzing naar andere chocolademerken de start van een juridisch geschil? Dat zou goed kunnen, aldus Katia de Clercq van bureau Gevers, gespecialiseerd in de bescherming van intellectueel eigendom. Hoewel het doel nobel is, zijn de wikkels van de nieuwe chocoladerepen wel duidelijk gebaseerd op of geïnspireerd door de logo’s van concurrende merken. Daarnaast suggereert Tony’s Chocolonely met diens campagne dat de concurrentie bij de productie van chocolade gebruikmaakt van moderne slavernij en kinderarbeid.

“Het is vanuit het oogpunt van de wetgeving op eerlijke handelspraktijken allemaal op het randje van het toelaatbare. Je kan je immers de vraag stellen of dit de goede manier is om hun actie in de verf te zetten,” zegt De Clercq tegen Nieuwsblad. “Met deze actie lijken ze eerder de concurrentie schade te kunnen berokkenen dan dat ze er zelf baat bij hebben, iets wat niet mag volgens de wet op eerlijke marktpraktijken.”

Wordt ongetwijfeld vervolgd. Oordeel ondertussen zelf.

Lees ook: Hof: kinderkleding Hema lijkt te veel op LacosteKordaat bier Lidl maakt geen inbreuk op merkrechten Grolsch