Webwinkels maken nog steeds massaal gebruik van zogeheten ‘nepkortingen’. Zij houden zich hiermee niet aan aangescherpte prijsregels die het kabinet bijna een jaar geleden invoerde. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft inmiddels besloten om actief te gaan handhaven en dreigt met boetes die kunnen oplopen tot 900.000 euro.
Black Friday, Sinterklaas en de kerstdagen zijn in aantocht en dat betekent dat de aanbiedingen consumenten traditioneel weer om de oren vliegen. Zij doen er dit jaar echter verstandig aan om goed te letten op zogeheten ‘nepkortingen’. Winkels verhogen hierbij bijvoorbeeld tijdelijk de prijzen van bepaalde producten, om er vervolgens een flink kortingskaartje aan te hangen. Het betreffende artikel lijkt hierdoor een koopje, terwijl consumenten in werkelijkheid soms zelfs duurder uit zijn dan wanneer zij het artikel voor de oorspronkelijke lagere prijs zouden hebben gekocht.
Dertig dagen
Micky Adriaansens, de demissionair minister van Economische Zaken en Klimaat, wil voorkomen dat consumenten op deze manier worden misleid. Zij kondigde daarom vorig jaar een algemene maatregel van bestuur aan, die sinds 1 januari 2023 ook daadwerkelijk van kracht is en ertoe dient om nepkortingen (of: ‘van-voorprijzen’) aan banden te leggen. Zo mogen verkopers hun kortingsprijzen alleen nog baseren op de laagste prijs van het product in de dertig dagen voorafgaand aan de korting. Dat wil zeggen dat voor een artikel dat op Black Friday afgeprijsd in de schappen ligt alleen rekening mag worden gehouden met de laagste prijs van dat artikel tussen 25 oktober en 24 november 2023.
Sommige producten vallen niet onder het toepassingsbereik van de maatregel. Zo geldt de maatregel niet voor artikelen die minder dan dertig dagen op de markt zijn, snel bederven of beperkt houdbaar zijn. Daarnaast heeft de maatregel geen gevolgen voor het doorvoeren van opeenvolgende prijsverminderingen. Ten slotte is het voor verkopers nog altijd toegestaan om naast de winkelprijs ook de adviesprijs op het prijskaartje te zetten. Adviesprijzen worden vastgesteld door de fabrikant of leverancier van het product en vallen vaak hoger uit dan de uiteindelijke winkelprijs.
Adriaansens zei bij de inwerkingtreding van haar maatregel dat de aangescherpte regels niet alleen positief kunnen uitpakken voor consumenten. “Veel consumenten hebben weleens te maken gehad met valse ‘van-voorkortingsacties’. Dat we hier iets aan gaan doen, is ook goed nieuws voor ondernemers die hierdoor te maken hadden met oneigenlijke concurrentie”, aldus de minister.
‘Structureel probleem’
Het toezicht op de naleving van de strengere regels ligt in handen van de ACM. De toezichthouder heeft de afgelopen maanden onderzoek gedaan bij verschillende webshops, waaronder kledingwinkels en elektronicazaken. Zij blijken zich lang niet allemaal aan de regels te houden. Zo zijn er winkels die bij prijsverminderingen uitgaan van verzonnen verkoopprijzen, terwijl andere bedrijven kortingen op kleine verpakkingen van een product baseren op de prijs van een grote verpakking van datzelfde product. De ACM spreekt van een ‘structureel probleem’ en heeft de betreffende winkels inmiddels een laatste waarschuwing gegeven.
Edwin van Houten, de directeur van de ACM, stelt dat verkopers consumenten duidelijk nog steeds proberen te misleiden. “Bedrijven weten als geen ander dat consumenten gevoelig zijn voor kortingen. De verleiding om te spelen met aanbiedingen is blijkbaar zo groot dat veel verkopers het waard vinden om de regels te blijven overtreden”, aldus Van Houten. “Hierdoor worden consumenten misleid en verliezen ze hun vertrouwen bij het doen van aankopen.” De ACM-directeur vindt dat het gebruik van nepkortingen echt moet stoppen.
De toezichthouder gaat verkopers die de maatregel van minister Adriaansens overtreden daarom nog harder aanpakken. Hierbij worden lasten onder dwangsom en boetes die kunnen oplopen tot maar liefst 900.000 euro niet uitgesloten. Consumenten kunnen volgens Van Houten overigens ook zelf een bijdrage leveren aan de strijd tegen nepkortingen. “Vergelijk altijd de prijs van een product op verschillende websites en let nooit op de adviesprijzen.”