Misleide gebruikers van online datingsites krijgen geld terug

Uit onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) is gebleken dat meerdere datingsites bijna twee jaar lang gebruikmaakten van nepprofielen, terwijl consumenten daar niet van op de hoogte waren. Diegenen die tussen 1 juli 2016 en 17 april 2018 actief zijn geweest op de websites in kwestie kunnen daarom nu hun geld terugkrijgen. 

De Wet oneerlijke handelspraktijken verbiedt misleidende verkoop (artikel 6:193a e.v. BW). Van een misleidende handelspraktijk is in ieder geval sprake wanneer de verkoper doet alsof profielen op datingsites aan echte personen toebehoren, terwijl de consument niet weet dat de profielen nep zijn.

Credits en chatoperators

De websites in kwestie, waaronder flirten.nl, matchwereld.nl en regiomatches.nl, maken gebruik van een creditsysteem. Dit systeem houdt in dat klanten credits moeten kopen om via hun online profiel chatberichten te kunnen sturen naar anderen. De prijzen voor het versturen van berichten lopen op tot een euro per bericht. Wat veel consumenten echter niet wisten is dat de datingsites grotendeels uit nepprofielen bestaan.

Denkende contact te hebben met andere singles, waren consumenten eigenlijk in gesprek met medewerkers van de website, zogenaamde chatoperators. Hun taak is om het gesprek zo lang mogelijk gaande te houden. Immers, hoe meer berichtjes verstuurd worden, hoe meer de consument moet betalen. Het aantal mensen dat in de voornoemde periode onwetend contact heeft gehad met een chatoperator, en hier dus ook voor heeft betaald, wordt op 37.000 geschat.

Juridische indekking

Ondanks de evidente misleiding van de datingsites zijn zij juridisch gezien wel ingedekt. Verborgen in de cookiemeldingen, de kleine lettertjes onderaan de site of de algemene voorwaarden is namelijk wél te vinden dat de websites gebruikmaken van ‘fictieve profielen voor entertainment doeleinden’. Klaarblijkelijk kijken consumenten hier snel overheen en is het volgens ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh daarom aan de websites om hun klanten in de toekomst beter te informeren over wat ze precies aanbieden.

Geld terug

Het bedrijf achter de websites is The Right Link B.V. De onderneming is door de ACM op de vingers getikt en moet nu alle misleide consumenten gaan terugbetalen. Op haar website meldt The Right Link dat reeds een compensatieregeling is getroffen in overleg met de ACM. Het totale bedrag dat naar verwachting als compensatie aan de gedupeerden zal worden terugbetaald, bedraagt maar liefst negen miljoen euro. Consumenten die tussen 1 juli 2016 en 17 april 2018 credits hebben gekocht bij een van de zeventien websites kunnen nu middels een formulier het uitgegeven geld terugvragen.