Kordaat bier Lidl maakt geen inbreuk op merkrechten Grolsch

Grolsch is geschokt. De bierbrouwer achter het hippe Kornuit bier is ervan overtuigd dat Lidl inbreuk maakt op haar merkrechten. Lidl kwam vorig jaar met een nieuw trendy pilsje op de markt: Kordaat. Met het Kordaat bier lijkt Lidl in meerdere opzichten een toespeling op Kornuit te maken. Toch mag Lidl het Kordaat bier blijven verkopen, de rechter heeft namelijk geoordeeld dat het biermerk Kordaat geen inbreuk maakt op het biermerk Kornuit. 

Met een grootse marketingcampagne kondigde Lidl vorig jaar de komst van haar nieuwe hippe biermerk, Kordaat, aan. De lancering ging gepaard met de nodige ophef: eerst was er onduidelijkheid rond de verkoper van Kordaat, en vervolgens ging het over de vrouwonvriendelijke campagne. Toen het bier eenmaal bij de Lidl in de schappen lag werd duidelijk dat Kordaat ook nog eens een knipoog naar het Kornuit biertje van Grolsch leek te zijn. Dat vormde voor Grolsch de reden om een kort geding tegen Lidl te starten. Grolsch gelooft dat Lidl inbreuk maakt op haar merk Kornuit, waar Grolsch al jaren aan werkt.

De voorzieningenrechter in Rotterdam heeft Grolsch in het ongelijk gesteld. Volgens de rechter kan niet worden aangetoond dat er verwarring kan ontstaan over de twee merken. In visueel opzicht erkent de rechter dat de merken op elkaar lijken doordat de eerste drie letters en de laatste letter van het merk Kornuit en het woord Kordaat hetzelfde zijn. De verschillende lettercombinaties ‘nui’ en ‘daat’ zwakken de overeenstemming echter af. De beeldmerken lijken al helemaal niet op elkaar. Daarnaast is er ook in auditief opzicht wel enige gelijkenis, maar omdat de klemtoon van de beide merken op de tweede helft van het woord ligt, kan het woord Kordaat ook hiermee niet voor verwarring zorgen. Kortom, de voorzieningenrechter ziet genoeg verschil tussen de merken Kornuit en Kordaat, waardoor de consument  Kornuit en Kordaat niet snel met elkaar zal verwarren en Lidl dus geen inbreuk maakt op het merkrecht van Grolsch.

Of Grolsch nog in hoger beroep gaat of eventueel een bodemzaak tegen Lidl wil starten is nog niet duidelijk. Lidl is uiteraard blij  met de uitspraak, en stelt dat het zorgvuldig heeft gehandeld bij de merkontwikkeling van Kordaat.