John de Mol vraagt rechter om vonnis in zaak bitcoin-nepadvertenties

Mediamagnaat John de Mol wil dat de rechter alsnog uitspraak gaat doen in een zaak tegen Facebook over nepadvertenties op het sociale netwerk waarin hij bitcoinproducten aanprijst. De rechter had de twee partijen eerder gevraagd om eerst te proberen er onderling uit te komen. Na drie maanden onderhandelen zijn De Mol en Facebook er echter nog steeds niet uit. Volgens de Talpa-oprichter vallen er geen afspraken met Facebook te maken. 

Door Kirsten Rolloos

Nepadvertenties waarin bekende Nederlanders claimen dat zij astronomische winsten behalen door te investeren in bitcoin zijn een groeiend probleem. Op Facebook en Instagram worden de naam en foto’s van onder andere Waylon, Matthijs van Nieuwkerk en John de Mol misbruikt om mensen te verleiden tot nepinvesteringen. Wanneer je op de advertentie klikt beland je uiteindelijk op een website waar de cryptomunten te koop zouden zijn. In veel gevallen betaal je 250 euro inschrijfgeld, waarna de oplichters contact opnemen voor de echte investering. Investeer je niet? Dan ben je het inschrijfgeld kwijt. Maar ook als je wel investeert, zal je het overgemaakte geld niet meer terugzien. John de Mol probeerde de advertenties via Facebook zelf offline te krijgen, zonder succes. Naar eigen zeggen liep hij tegen een ‘muur van onwelwillendheid aan’.

In juni spande De Mol een kort geding aan tegen Facebook, omdat het bedrijf niet snel genoeg maatregelen zou treffen om de nepadvertenties te verwijderen. Op verzoek van de rechter gingen de partijen eerst met elkaar in gesprek over een mogelijke schikking. Nu de gesprekken drie maanden later nog steeds niets hebben opgeleverd, vraagt De Mol de rechter alsnog om een vonnis in de zaak. Het bleek onmogelijk om afspraken vast te leggen over de misleidende bitcoin-advertenties. De Mol vindt het stuitend dat een bedrijf dat miljarden winst maakt zijn platform ter beschikking stelt aan criminelen met als doel om onschuldige mensen op te lichten.

De Mol eist van de rechter een filter waardoor de advertenties met zijn naam en portret worden geblokkeerd op Facebook en Instagram. Facebook laat in een reactie weten dat ze net zoals John de Mol vinden dat misleidende advertenties absoluut niet op Facebook thuishoren. Het lukt echter niet om alle misleidende advertenties op te sporen. De woordvoerder van Facebook zegt dat de oplichters hun tactieken voortdurend aanpassen om zo detectie te ontlopen. Inmiddels is er sinds 2017 2,2 miljoen euro schade gemeld bij de Nederlandse Fraudehelpdesk als gevolg van de nepadvertenties.