Het bekende gestikte boogje op de achterzakken van de Levi’s spijkerbroeken is al sinds 1981 in de Benelux geregistreerd als merk. Volgens de rechter in Brussel lijken de stiksels op de broekzakken van de Hema te veel op die van Levi’s. Dat is Hema duur komen te staan. Hema moet nu 20 euro per verkochte broek aan Levi’s vergoeden, wat neer komt op een schadevergoeding van 4,5 miljoen euro in totaal.
Door Kirsten Rolloos
Levi’s heeft het bekende stiksel op de achterzakken van haar spijkerbroeken als beeldmerk laten registreren. Het patroon van het stiksel noemt Levi’s de ‘arcuate’. Door het merkrecht op het stiksel kan Levi’s optreden tegen iedereen die het beeldmerk of een vergelijkbaar teken voor hun eigen producten gebruikt. Dat optreden is erg belangrijk om het merk sterk te houden. En de arcuate is, volgens de advocaat van Levi’s, net als het driestrepen merk van Adidas een erg sterk merk. Dat wil Levi’s dus graag zo houden.
Hema verkocht in de Benelux spijkerbroeken met op de achterzakken een stiksel dat sterk leek op de arcuate van Levi’s. Dat was niet de eerste keer: in 2003 bracht Hema ook al eens spijkerbroeken op de markt met gelijksoortige stiksels. De zaak werd toen geschikt en Hema beloofde nooit meer broeken met een dergelijk stiksel te verkopen. Deze keer werd er wel een procedure door Levi’s aangespannen bij de Rechtbank van Koophandel in Brussel. Deze rechter bepaalde dat de stiksels op de achterzakken zo op elkaar leken, dat de consument de Hema broeken zou kunnen verwarren met echte Levi’s.
In totaal verkocht Hema 221.603 broeken in de Benelux. De rechter oordeelde dat Hema 20 euro per verkochte broek aan Levi’s moet vergoeden. De totale schade voor Hema komt dus uit op zo’n 4,5 miljoen euro. De kans bestaat echter dat dit bedrag nog hoger wordt. Levi’s denkt er namelijk over na in beroep te gaan tegen de uitspraak. Levi’s had 50 euro per broek geëist, en is niet gelukkig met de toegewezen 20 euro per broek. Wordt vervolgd?