Europese Commissie geeft Google boete van 2,42 miljard euro

De Europese Commissie heeft Google op 27 juni een hoge boete gegeven. Een bedrag van maar liefst 2,42 miljard euro. In tegenstelling tot wat vele media beweren, is dit niet de hoogste ooit. Dit is de uitkomst van één van de drie onderzoeken die de Commissie tegen Google heeft lopen. Maar is de boete eigenlijk wel zo hoog? En waarom is deze boete gegeven?

In een persverklaring acht de Commissie het handelen van Google in strijd met het mededingingsrecht. Hierom geeft ze Google een boete én moet Google binnen negentig dagen het oneerlijk handelen stoppen. Bij geen gehoor kunnen er meerdere boetes volgen met een maximum van vijf procent van de wereldwijde dagelijkse omzet van het moederbedrijf van Google. In 2016 was deze omzet 24 miljard euro.

Volgens de Commissie bemoeilijkt Google concurrentie en innovatie door haar Google Shopping resultaten boven die van andere prijsvergelijkers te plaatsen. Door de dominante positie van Google als zoekmachine bevoordeelt deze zichzelf door dit handelen.

Als je naar een product zoekt dan toont de zoekmachine bovenaan een rij resultaten met waar je het product kan kopen en voor welke prijs. Daaronder vind je resultaten die leiden naar de websites van prijsvergelijkers. Google stelt dat dit is gedaan om de bezoeker zo gebruiksvriendelijk en efficiënt mogelijk te bedienen. Hierdoor kunnen andere prijsvergelijkers nooit bovenaan eindigen, wat betekent dat ze minder bezoekers krijgen. Ook als ze adverteren blijven ze eronder.

De boete van 2,42 miljard euro is niet het hoogste wat de Commissie ooit heeft opgelegd. Dat record blijft in handen van Apple met een bedrag van 13 miljard. Wereldwijd zijn er wel veel hogere bedragen uitgedeeld. Zo heeft aardoliebedrijf BP in totaal 18,7 miljard dollar betaald voor een milieuschade. Nog groter is de schikking van Tobacco Master, met maar liefst een bedrag van 206 miljard dollar.

Naar verwachting zal Google tegen het besluit van de Commissie in beroep gaan. Het is dus nog niet zeker of dit bedrag daadwerkelijk betaald dient te worden. Naast deze zaak loopt er nog een onderzoek met betrekking tot Android en een met betrekking tot het advertentieplatform van Google. Van Google zijn we dus nog zeker niet af.