Girafnootjes gekraakt door de rechter

Aldi mag geen Girafnootjes van Intersnack meer verkopen. Volgens de rechtbank Gelderland lijken de Girafnootjes teveel op de bekende gevlekte Tijgernootjes van Duyvis. Daarmee maakt Intersnack inbreuk op het merkrecht van Frito-Lay, die de Tijgernootjes al sinds 1993 op de markt brengt onder de merknaam Duyvis. 

Door Kirsten Rolloos

Frito-Lay is de frabikant van de Tijgernootjes van Duyvis, die sinds 1993 worden verkocht. In 2015 krijgen de Tijgernootjes van Frito-Lay concurrentie van de Girafnootjes van Intersnack. De Girafnootjes liggen bij Aldi in de schappen. Aangezien zowel de Tijgernootjes en Girafnootjes een gevlekt uiterlijk hebben, is Frito-Lay van mening dat Intersnack inbreuk maakt op haar merkrechten. Frito-Lay heeft het uiterlijk van de Tijgernootjes namelijk geregistreerd als vormmerk. Daarnaast vindt Frito-Lay dat ook de namen en verpakkingen van de noten te veel op elkaar lijken. Redenen genoeg voor Frito-Lay om naar de rechter te stappen.

De rechtbank volgt de argumentatie van Frito-Lay grotendeels. Ondanks dat Intersnack aanvoert dat ieder nootje door het productieproces een ander patroon heeft, is er volgens de rechtbank wel sprake van een inbreuk op de vormmerken van Frito-Lay. De consument zal namelijk in de Girafnootjes wel hetzelfde patroon herkennen als die van de Tijgernootjes, en zal de kleine verschillen tussen de individuele nootjes niet opmerken. De rechtbank verbiedt daarom de productie en verkoop van de Girafnootjes per direct. De verpakking en naam van de Girafnootjes kunnen echter volgens de rechtbank wel door de beugel.

Aldi moet binnen tien werkdagen alle Girafnootjes uit de schappen halen, en mag in de tussentijd geen noten meer verkopen.