Automobilisten die hun elektrische auto aan een openbare laadpaal opladen, moeten die auto onmiddellijk weghalen als de accu vol is. Dat heeft het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden onlangs geoordeeld. Een automobilist die zijn volledig opgeladen auto toch aan een openbare laadpaal laat staan, riskeert voortaan een boete van 95 euro.
Elektrisch rijden wordt in Nederland steeds populairder. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Zo rijden in ons land op dit moment 254.000 elektrische auto’s rond; twaalf keer zo veel als vijf jaar geleden. Deze auto’s hebben allemaal een accu die eens in de zoveel tijd moet worden opgeladen. Gemeenten plaatsen daarom op steeds meer openbare parkeerplekken speciale laadpalen waar elektrische autobezitters hun auto gratis mogen parkeren en opladen. Deze mogelijkheid wordt de laatste tijd echter steeds vaker misbruikt, vooral door de zogenoemde ‘laadpaalklevers’.
De Dikke Van Dale definieert het begrip ‘laadpaalklever’ als “iemand die zijn elektrische auto na het opladen van de accu aan een openbare laadpaal laat staan”. Laadpaalklevers zorgen voor ergernis bij andere automobilisten. Zij kunnen hun auto immers niet parkeren, terwijl de laadpaalklever (vaak uren) langer van zijn gratis parkeerplek kan genieten. Het opladen van een lege accu aan een publieke laadpaal kost namelijk gemiddeld zo’n vier uur. Een website die bijhoudt hoe lang laadpalen worden gebruikt, meldt daarentegen dat een elektrische auto in Nederland momenteel gemiddeld 9 uur en 46 minuten aan de laadpaal staat. Er zijn zelfs gemeenten waar elektrische auto’s meer dan veertien uur aan de laadpaal staan.
Laadpaalklever in Noordwijk
Het Zuid-Hollandse dorp Noordwijk vormt hierop een positieve uitzondering. Een elektrische auto staat daar gemiddeld ‘slechts’ 8 uur en 45 minuten aan de laadpaal. Toch staat ook in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Noordwijk dat het verboden is een ‘voor het opladen gereserveerde plek langdurig bezet te houden’. Deze bepaling werd in juni 2020 ingeroepen door een gemeentecontroleur die in het centrum van Noordwijk een volledig opgeladen auto aan een laadpaal aantrof. Twee uur later stond de auto er nog en de controleur schreef een parkeerboete van 95 euro uit voor de eigenaar.
De auto-eigenaar was het hier niet mee eens en vocht de boete aan tot bij het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden. Hij voerde aan dat een tijdsbestek van twee uur niet onder het begrip ‘langdurig’ valt. Daarnaast zou het onmogelijk zijn te voorspellen wanneer een elektrische auto is opgeladen en dus bij de laadpaal moet worden weggehaald. Je zou dan eigenlijk continu bij de auto moeten blijven. Een ‘onhoudbare situatie’, aldus de eigenaar.
Hier ging zowel de Haagse kantonrechter als het gerechtshof niet in mee. Beide rechterlijke instanties stelden dat een automobilist altijd de verantwoordelijkheid draagt zijn elektrische auto weg te halen zodra de accu vol is. Hij hoeft hiervoor niet constant bij de auto te blijven, omdat auto’s en laadpalen tegenwoordig zelf een verwachte laadtijd aangeven. Bovendien had de eigenaar ook zelf de verwachte laadtijd kunnen berekenen. De kantonrechter en het gerechtshof kwamen beiden tot de uitspraak dat de eigenaar de boete én alle proceskosten diende te betalen. Het feit dat in de Noordwijkse APV het begrip ‘langdurig’ niet nader wordt uitgelegd, veranderde niets aan deze uitspraak.
Groene parkeerzones
De reacties op de uitspraak zijn wisselend. Zo vindt Maarten van Biezen, bestuurslid van de Vereniging Elektrische Rijders (VER), een boeteregeling voor laadpaalklevers ‘onwenselijk en onuitvoerbaar’. Harm-Jan Idema, bestuurslid mobiliteit van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE), is niet tegen een boeteregeling. Hij vindt wel dat automobilisten langer de tijd moeten krijgen om hun opgeladen auto te verplaatsen. Groene parkeerzones zouden volgens Idema een goede oplossing zijn. Elektrische auto’s zouden in die zones, afhankelijk van de parkeerdrukte, ‘een aantal uren of langer’ aan de laadpaal mogen staan.