Geen merkbescherming voor rode zool Louboutin

Een pump met een rode zool: een succesvol handelsmerk voor de schoenen van Christian Louboutin. In 2012 bracht Van Haren blauwe en zwarte pumps op de markt, ook met rode zolen. Louboutin was hier, op zijn zachtst gezegd, niet blij mee. De strijd om de rode zolen was begonnen, maar nu lijkt het erop dat Van Haren op weg is naar de overwinning.

Door Liza Ovsyanko

Louboutin, die de rode zolen pumps heeft geregistreerd als handelsmerk in de Benelux, spande in 2013 een zaak aan tegen winkelketen Van Haren. De Franse ontwerper vond dat Van Haren een inbreuk maakte op zijn alleenrecht door dezelfde soort schoenen op de markt te brengen. Zijn schoenen met het beroemde kenmerk en de hoge prijzen (variërend van €545 tot €2000) zorgen voor succes voor Louboutin. Het feit dat een merk hetzelfde idee voor een paar tientjes verkoopt, lag hem dan ook niet goed. In de eerste instantie stelde rechtbank Den Haag Louboutin in het gelijk. De blauwe en zwarte schoenen met rode zolen van Van Haren leken te veel op de schoenen van Louboutin.

Van Haren liet het hier niet bij zitten en stapte naar het Europese Hof. De vraag die centraal stond in de strijd was of een rode zool wel een merk kan zijn. Volgens de winkelketen was er sprake van een tweedimensionaal beeldmerk en van een driedimensionaal vormmerk. Wat betreft de vorm gelden bepaalde uitzonderingen. Een vorm kan geen merk zijn als de vorm wordt bepaald door de aard van de waar (denk hierbij aan een wiel). Verder mag de vorm geen wezenlijke waarde aan het waar geven. Volgens Van Haren bepalen de rode zolen de aantrekkelijkheid van de schoenen en geven daarmee waarde aan de schoenen.

De advocaat-generaal van het Europese Hof heeft zijn advies uitgebracht en stelt dat er ‘geen merkbescherming worden verleend aan kleur als daardoor concurrenten worden verhinderd om waren met hetzelfde functionele karakter op de markt te brengen’. Tot nu toe ziet het er dus rooskleurig uit voor Van Haren. De uiteindelijke uitspraak van het Hof zal naar verwachting binnen enkele maanden volgen, waarna ook de Haagse rechter zich verder over de kwestie zal buigen.

Nog meer rechtszaken
Dit is niet de eerste keer dat Louboutin een rechtszaak aanspande om zijn handelsmerk te beschermen. Sinds 2008 heeft hij meerdere concurrenten gedaagd, met weinig succes. De Spaanse keten Zara was in 2008 zijn doelwit. Zara wilde pumps ontwerpen met een rode zool. Een Franse rechter oordeelde dat Louboutin geen gevaar liep dat zijn schoenen verward zouden worden met die van Zara, en deze mocht derhalve de schoenen produceren.

Verder heeft Louboutin ook een rechtszaak aangespannen tegen Yves Saint Laurent. Het merk wilde volledig rode schoenen, inclusief rode zool, uitbrengen. Een Amerikaanse rechter bepaalde dat het merkenrecht van Louboutin alleen gold als de zool zou contrasteren met de schoen. In het geval van een volledig rode schoen is dit niet het geval en mocht Yves Saint Laurent de rode schoenen uitbrengen.