Vier grote verzekeraars hebben hun polisvoorwaarden aangepast: wie tijdens het rijden appt of belt en een ongeluk veroorzaakt, kan persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor de schade.
Interpolis, Centraal Beheer, FBTO, en binnenkort ook InShared, hebben besloten dat bestuurders die hun telefoon vasthouden of een bericht versturen achter het stuur, niet meer verzekerd zijn. De verzekeraars willen hiermee een sterk signaal afgeven over de gevaren van telefoongebruik in het verkeer.
Telefoongebruik in het verkeer
Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) maakt maar liefst 75% van de weggebruikers af en toe gebruik van hun telefoon tijdens het rijden. Het risico is enorm: telefoongebruik leidt tot gevaarlijke verkeerssituaties en brengt grote financiële gevolgen met zich mee. De schadevergoeding omvat niet alleen medische kosten en smartengeld, maar ook het verlies van inkomen door arbeidsongeschiktheid. In gevallen waarin het slachtoffer een hoog inkomen geniet, kan de schadevergoeding voor het gemiste inkomen oplopen tot miljoenen euro’s.
Nieuwe polisvoorwaarden
Verzekeraars vergelijken telefoongebruik achter het stuur inmiddels met alcohol- of drugsgebruik, waarvan het algemeen bekend is dat het gevaarlijk en onverantwoord is. Met de nieuwe polisvoorwaarden willen zij een sterk signaal afgeven.
Als blijkt dat je een ongeluk hebt veroorzaakt door het gebruik van je telefoon, kan de verzekeraar de schade bij jou terugvorderen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren op basis van bewijs zoals getuigenverklaringen, dashcambeelden of zelfs het uitlezen van de telefoon. Als je de schade niet kunt betalen, kunnen de gevolgen vergaand zijn: in extreme gevallen kan een rechter je persoonlijk failliet verklaren.
Extra bewustwording
De veranderingen in de polisvoorwaarden zijn niet alleen bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren, maar ook om bestuurders bewust te maken van de financiële risico’s van telefoongebruik achter het stuur. Telefoongebruik tijdens het rijden is al wettelijk verboden en verzekeraars kunnen zich nu al beroepen op nalatigheid of roekeloosheid als er bewijs is dat dit gedrag heeft bijgedragen aan een ongeval. Dus ook wanneer het gebruik van de telefoon achter het stuur niet expliciet in de polisvoorwaarden is vermeld, kan het alsnog leiden tot persoonlijke aansprakelijkheid. Door expliciet te vermelden dat je niet verzekerd bent bij telefoongebruik, willen verzekeraars ervoor zorgen dat mensen zich realiseren hoe groot de consequenties kunnen zijn.