Gaat Popcorn Time verdwijnen?

Eerst het downloadverbod, afgelopen week de waarschuwing van Brein. Maar nu is de grootste provider van Popcorn Time uit de lucht en stoppen enkele personen met de ontwikkeling van Popcorn Time. Wat gebeurt er allemaal?

Afgelopen week ontving de vijftienjarige Kragujevic een ‘cease and desist order’ van de MPAA. Hij had een webversie van Popcorn Time ontwikkeld. Na dat bevel haalde hij de website snel offline, maar deze komt waarschijnlijk terug. Sterker nog, deze is al terug (link bewust weggelaten). “Ik woon in een land waar auteursrecht nagenoeg niet bestaat en het maakt me simpelweg niet uit”, aldus de tiener.

Maar het is nog maar de vraag of zijn website het lang zal volhouden. YIFI, verreweg de grootste bron van films waarvan Popcorn Time gebruik maakt, is al enige tijd offline. Het enige wat daarover bekend is, is dat ze ‘binnenkort terug zijn’. Als ze niet terugkomen, zal dat een grote klap betekenen voor Popcorn Time. Zij zullen dan opzoek moeten gaan naar een andere stabiele bron voor films. Snel zal dat niet gebeuren. Het is immers verboden wat YIFI doet en het kost veel werk.

Daarnaast is de grootste variant van Popcorn Time, die van PopcornTime.io, welke nagenoeg de grote meerderheid gebruikt, gestopt met verdere ontwikkeling hiervan. Zij stappen over naar het ontwikkelen van een legaal alternatief, dat zij “Butter” noemen. Andere varianten zijn nog steeds beschikbaar. Het is echter nog maar de vraag of en hoelang dit zo zal blijven.

Zelf denk ik dat óf Popcorn Time zal blijven bestaan óf dat er een nieuw alternatief zal komen. Ik denk dat, zolang het ouderwetse businessmodel van de media-industrie niet tegemoetkomt aan de behoeften van de hedendaagse maatschappij, illegale media zullen blijven opkomen om deze behoefte te vervullen. Zo werkt nu éénmaal de markt van vraag en (illegale) aanbod.

Misschien nog een leuk weetje, ook de media industrie houdt zich niet helemaal aan de regels. Zo heeft Dutch Filmworks zowel het logo als de naam van Popcorn Time geregistreerd in het merkenregister van Benelux. Een erg slimme zet. Zou Popcorn Time dat willen aanvechten, dan zullen ze zelf een koekje van eigen deeg krijgen! Of het helemaal juist is, laat ik aan jullie lezers over.