Er is veel juridische onduidelijkheid rondom het werk dat minderjarigen verrichten voor YouTube video’s of Instagram posts. Onlangs werd bekend dat Google en Facebook de handen ineen hebben geslagen om regels samen te stellen die betrekking hebben op kinderen die figureren in Instagram foto’s of YouTube video’s.
Door Douae Youssef
Kinderen (en eventueel hun ouders) die accounts en kanalen beheren waarin zij een rol spelen, hebben vaak veel volgers. Met het maken van video’s of foto’s verdienen sommigen ook heel wat geld. Zo heeft de zevenjarige Ryan van het kanaal Ryan Toysreview ruim zeventien miljoen volgers en zijn de filmpjes die hij online plaatst meer dan 26 miljard keer bekeken. Dit maakte hem de meest populaire YouTuber in 2018. Het geld dat binnengehaald werd? Een flink bedrag van 22 miljoen dollar.
De grote juridische vraag in dit soort gevallen is of er sprake is van (kinder-)arbeid, omdat er wellicht een arbeidsverhouding zou ontstaan tussen de minderjarige die een sociaal kanaal beheert en de dienstverlener die de filmpjes online zet. Enerzijds is het zo dat er geen arbeidscontract getekend wordt met YouTube (of Google of Facebook). Anderzijds is het mogelijk dat er een arbeidsverhouding tot stand komt zonder dat er een contract afgesloten is. Dit zou met zich meebrengen dat deze online platforms toezicht zouden moeten houden op de werktijden van de kinderen. Als het gaat om zeer jonge kinderen, dan zou er niet eens gewerkt mogen worden.
Werknemerschap en inkomsten
De drang naar regels is het sterkst in Californië, aangezien daar de meest strenge arbeidsrechtelijke regels in de wereld gelden. Dit vanwege het feit dat er in Hollywood talloze kindsterren figureren in films of series. Als er werk wordt verricht voor de camera en daar geld tegenover staat, dan is er sprake van werknemerschap. Dit brengt met zich mee dat de werkgever allerlei zorgmaatregelen moet hanteren en dat er speciale regels bestaan over wat er met het loon moet gebeuren.
Een ander discussiepunt is de verdeling van de inkomsten uit de sociale media kanalen. Onder de Amerikaanse wet – waar Google en Facebook onder vallen – moeten alle inkomsten van de minderjarigen door henzelf ontvangen worden. Echter, zij mogen zelf geen accounts beheren. Hierdoor komt het geld bij ouders terecht en is het heel goed mogelijk dat de kinderen niks terugzien van het geld. Al deze vragen hebben ertoe geleid dat Google en Facebook hebben besloten om met experts te werken aan regelgeving die betrekking heeft op kanalen en accounts waarin minderjarigen een grote rol spelen. Het is nog onbekend hoe deze regels eruit zullen zien en vanaf wanneer zij gehanteerd zullen worden.