Consumenten worden extra beschermd bij online aankopen en het gebruik van digitale diensten. Dit is het resultaat van de Richtlijn modernisering consumentenbescherming.
Door Özge Tatar
Consumenten worden beter beschermd bij online aankopen. Om dit te realiseren wordt de Richtlijn modernisering consumentenbescherming omgezet in ons nationale recht. Het Wetsvoorstel modernisering consumentenbescherming is de uitwerking van de Europese richtlijn. De regels moeten uiterlijk eind mei 2022 in de hele EU worden toegepast. Op deze manier worden alle consumenten in de EU op dezelfde manier beschermd. Bij overtreding van de consumentenrechten kan een boete worden opgelegd.
Zo komt er een verbod op het (laten) plaatsen bij webwinkels en digitale platforms van valse consumentenbeoordelingen. De consumentenbeoordelingen moeten door handelaren eerst op echtheid worden gecontroleerd, voordat deze mogen worden geplaatst als recensie of aanbeveling. De consumenten moeten ook worden geïnformeerd of en op welke manier de beoordelingen van producten worden controleren op echtheid. Daarnaast moeten online platforms de consumenten informeren over wie verantwoordelijk is voor de levering en afhandeling van retourzendingen. Zo wordt het voor de consument duidelijk wie hij kan benaderen bij problemen, namelijk de verkoper of de online platform. Verder moet het altijd duidelijk zijn hoe de volgorde wordt vastgesteld van het zoekresultaat dat de consument krijgt te zien op het online platform.
Consumentenrechten bij digitale diensten
Consumenten worden ook beschermd bij gebruik van ‘gratis’ digitale diensten, waarbij zij hun persoonlijke gegevens opgeven. Dit is bijvoorbeeld het geval bij gebruik van sociale media. Aanbieders van diensten moeten informatie verschaffen over onder andere de duur van het contract en de wijze van beëindiging. Consumenten krijgen ook het recht om binnen veertien dagen de overeenkomst zonder reden te ontbinden. In dat geval dienen de aanbieders de verwerking van persoonsgegevens te stoppen.