De Chinese webshop Temu houdt zich niet aan het Europese consumentenrecht, zo meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Verschillende Europese toezichthouders roepen Temu op de handelspraktijken aan te passen.
De in 2022 opgerichte webshop is in korte tijd zeer populair geworden en heeft binnen Europa een grote afzetmarkt. Eerder dit jaar werd een gezamenlijke klacht van zeventien Europese consumentenorganisaties ingediend tegen Temu, waaronder ook de Nederlandse Consumentenbond. Het bedrijf zou gebruikmaken van verboden technieken om consumenten te beïnvloeden. Nu heeft ook het Europese netwerk CPC (Consumer Protection Coordination) verschillende werkwijzen van Temu vastgesteld die in strijd zouden zijn met de Europese regelgeving.
Verboden gedragingen
De webshop zou consumenten onder druk zetten door onjuiste informatie over voorraden te verschaffen en gebruik te maken van aftelklokken. Hierbij zouden ook nepkortingen gepresenteerd worden. Daarnaast wordt het de consument moeilijk gemaakt contact te leggen met de klantenservice en is er onvoldoende informatie beschikbaar ten aanzien van het retourrecht.
Deze verboden gedragingen vinden in alle Europese lidstaten plaats. Daarom is er gekozen voor een gezamenlijke actie van de Europese toezichthouders. “Omdat de rechten van alle consumenten in de Europese Unie worden geschonden, is het belangrijk om hiertegen samen een vuist te maken. Gezamenlijk moeten we ervoor zorgen dat dit stopt. Dat is goed voor consumenten en ook voor online retailers die zich wel aan de regels houden,” aldus Manon Leijten, bestuurslid van de ACM.
Indien Temu niet binnen een maand aangeeft hoe zij haar handelspraktijken zal aanpassen, kunnen er sancties volgen. Nationale toezichthouders zijn dan bevoegd boetes op te leggen. In Nederland kan er per overtreding een boete worden opgelegd ter hoogte van 900.000 euro.