Flügel, welke student kent het bekende shotje niet? Ook Red Bull is de populariteit van Flügel niet ontgaan. Red Bull is namelijk van mening dat de merknaam Flügel voor verwarring kan zorgen met haar Duitse slogan ‘Red Bull verleiht Flügel’. Die slogan heeft Red Bull in Oostenrijk als merk laten registreren. Met dat merk probeert Red Bull het merk Flügel nietig te laten verklaren. Het Europese Gerecht gaat daar echter niet in mee.
Door Kirsten Rolloos
Al 21 jaar staat Flügel als merk geregistreerd, en na de uitspraak van het Europese gerecht zal dat voorlopig ook zo blijven. In 2011 startte Red Bull op grond van haar Oostenrijkse merk een nietigheidsprocedure tegen het Europese merk Flügel. In eerste instantie oordeelt het Europese merkenbureau dat het merk Flügel inderdaad voor verwarring kan zorgen met het merk van Red Bull. En ook de beroepsafdeling van het Europese merkenbureau gaat daarin mee. Desondanks is het Europese Gerecht onlangs tot een hele andere conclusie gekomen. Hoe komt dat?
Om te beoordelen of sprake is van verwarringsgevaar moet er onder andere worden gekeken naar de gelijkenis tussen de merken zelf, maar ook naar de waren waarvoor zij geregistreerd zijn. Aan de hand daarvan moet worden bekeken of het publiek zal denken dat de shotjes van Flügel afkomstig zijn van Red Bull.
Het Europese merkenbureau en de beroepsafdeling oordeelden allebei dat alcoholische dranken en energiedranken soortgelijke waren zijn, en dat daarom verwarring aan de orde kan zijn. Het Gerecht vindt echter niet dat shotjes en energiedrankjes hetzelfde zijn. Red Bull heeft altijd benadrukt dat hun energiedrank voor energie en alertheid zorgt. Een shotje Flügel heeft juist het tegenovergestelde effect. Daarom bestaat er volgens het Gerecht geen verwarringsgevaar tussen de merken. Een hele opluchting voor Flügel: het merk mag blijven bestaan.