Luchtvaartmaatschappijen mogen niet langer compensatie weigeren wanneer passagiers geen papieren boardingpass kunnen overhandigen bij het indienen van hun claim, zo oordeelt het Europees Hof van Justitie. Een eerdere uitspraak van het Franse Hof van Cassatie waarin geoordeeld werd dat gedupeerde passagiers van een vertraagde vlucht alleen recht hebben om compensatie bij het overhandigen van een papieren boardingpass, wordt hiermee onderuitgehaald.
Door Rose-Marie Mühren
Wanneer passagiers online inchecken, krijgen zij de optie aangeboden om hun boardingpass te verzenden naar hun telefoon. Deze boardingpass bevat dezelfde informatie als een papieren boardingpass en is in combinatie met een geldig identiteitsbewijs voldoende om het vliegtuig in te komen. Met deze digitale ontwikkeling moet rekening worden gehouden bij het toekennen van compensatie bij vluchtvertraging, aldus de verzoekers in deze zaak.
Het Hof stelt dat passagiers alleen verplicht zijn om een bevestigde boeking te hebben en zich te melden bij de incheckbalie om in te checken. Bij vertraging is er dus geen verplichting om een document aan de luchtvaartmaatschappij te overhandigen. Wanneer de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat een passagier niet aan boord was van de vertraagde vlucht, dan is het aan de nationale rechter om hier een oordeel over te vellen.