Het is een pittige week voor Schiphol. De luchthaven krijgt duizenden claims aan de spreekwoordelijke broek voor vertraagde vluchten.
Het is in Nederland nog niet eerder voorgekomen dat een luchthaven wordt aangeklaagd voor schade als gevolg van vertraging. ‘Schiphol is ernstig tekort geschoten. Dat gaan we aan de kaak stellen,’ zegt directeur Marinus Hoorntje van consumentenorganisatie ReisRecht tegen De Telegraaf.
Vogelvlucht
Als de vertraging het gevolg is van een aanvaring met een vogel hoeft Schiphol overigens weinig te vrezen. Het Europees Hof bepaalde deze week nog dat in dat geval geen schadevergoeding hoeft te worden uitgekeerd aan vliegtuigpassagiers. Normaal gesproken krijgt een passagier schadevergoeding als er sprake is van vertragingen van meer dan drie uur, zo is de afspraak in Europa.
De uitspraak van het hof is gedaan in de zaak van twee Tsjechische vrouwen, die bij de maatschappij Travel Service een vertraging van meer dan zes uur hadden opgelopen. Eerst was er een technisch probleem en vervolgens was een vogel bij de landing in de motor gevlogen.