Dextro: ‘Het levenselixer voor de hersens’

Met slogans als: ‘Dextrose: het onmisbare koolhydraat’ en ‘Onze hersenen: de dwerg met reusachtige honger’ probeert Dextro Energy haar product bij de consument aan te prijzen. Het Europees Hof van Justitie stelt echter dat Dextro’s druivensuiker helemaal niet zo gezond is en dat zij zich schuldig maakt aan misleidende reclame. Volgens art. 6:194 BW is het maken van misleidende reclame verboden, maar wanneer is daar nu sprake van?

Door Jolein Rijkers

Claims dat de suiker in Dextro Energy positief is voor de gezondheid, zijn terecht verboden door de Europese Commissie. Dat heeft het Europees Hof van Justitie in juni 2017 geoordeeld. Dextro Energy mag niet stellen dat de glucosetabletten “normale fysieke activiteit ondersteunen” of “bijdragen tot een normale spierfunctie”. De gezondheidsclaims falen in het wijzen op de gevaren van het suikergebruik en zijn daarom misleidend, aldus het hof in Luxemburg.

In Nederland kennen we art. 6:194 BW, waar het maken van misleidende reclame verboden wordt. Art. 6:194 BW: Hij die omtrent goederen of diensten (…), een mededeling openbaar maakt of laat openbaar maken, handelt onrechtmatig (…), indien deze mededeling in een of meer opzichten misleidend is. Vervolgens wordt een reeks voorbeelden gegeven waar men zich misleidend over kan uitspreken, zoals de herkomst, prijs en garantie van het product. Echter verzuimt dit artikel de term misleidend nader te definiëren. Hiervoor kan aansluiting bij de Nederlandse Reclame Code worden gezocht. Volgens de toelichting op art. 8 moet bij de beoordeling of reclame misleidend is ‘mede gelet worden op al haar kenmerken en omstandigheden, de feitelijke context, de beperkingen van het communicatiemedium en het publiek waarvoor zij is bestemd’.

Gelukkig worden producenten die misleidende reclame uitzenden veelvuldig op de vingers getikt: de serranoham van de Albert Heijn kreeg de stempel ‘Grootste Liegebeest 2017’, begin oktober 2017 oordeelde de rechter dat wijnoutlet.nl zich aan misleiding schuldig heeft gemaakt vanwege niet kloppende oogstjaren en onlangs oordeelde de NVWA nog dat de Vegetarische Slager de termen ‘gehacktbal, speckjes en kipstuckjes’ op haar website moest aanpassen (op de vegetarische producten zelf mogen de ‘vleestermen’ overigens wél blijven staan).

Recentelijk werd in Amerika besloten dat een bakkerij in de Amerikaanse staat Massachusetts het ingrediënt liefde van haar muesliverpakking moet halen. De Amerikaanse voedsel- en warenautoriteit FDA vindt dat emoties niets te zoeken hebben in de ontbijtvlokken. “Liefde is geen gewone of algemene naam voor een ingrediënt”, aldus de FDA die zich hiermee over een opmerkelijke kwestie heeft uitgesproken.