Deze maand kun je zomaar tienduizend euro hebben gewonnen zonder dat je dit zelf weet. Bij Qmusic wordt namelijk weer het radiospel ‘De Uitverkorene’ gespeeld. Daarvoor zijn drie Nederlanders door een privédetective geselecteerd en gevolgd. Wie zich in de omschrijvingen die op de radio worden gegeven herkent kan zomaar het geldbedrag winnen. Maar mag dit nog wel in een tijdperk waarin privacy zo’n gevoelig onderwerp is?
Door Kirsten Rolloos
Voor De Uitverkorene heeft Qmusic met behulp van een privédetective drie mensen persoonlijk geselecteerd. De privédetective heeft mensen geselecteerd die een goede daad hebben verricht, zoals het oprapen van een portemonnee. Vervolgens wordt er informatie over de betreffende personen verzameld. De luisteraars van Qmusic krijgen hints over de uitverkorene van die week. Er worden bijvoorbeeld aanwijzingen gegeven over zijn of haar hobby’s, uiterlijk, beroep en zelfs het soort huis waar de betreffende persoon in woont. Wie zich herkent in de profielschets kan zich melden bij Qmusic en daarmee tienduizend euro winnen.
Hoewel het radiospel op het eerste gezicht vrij onschuldig lijkt, kun je je afvragen of Qmusic niet de privacy van de betrokken personen schendt. Recherchebureau Strongwood, waar Qmusic voor dit spel mee samenwerkt, is van mening dat er geen wetten worden overtreden. De privacygevoelige data zal alleen bij Strongwood bekend zijn en wordt na een hint direct vernietigd. Qmusic ontvangt alleen anonieme gegevens, zodat daarmee hints naar buiten gebracht kunnen worden. Volgens Qmusic gaat het verzamelen van gegevens ook volgens de wet. Alle hints worden in de openbare ruimte vergaard.
Internetjurist Arnoud Engelfriet kan niet direct zeggen of het spel wel of niet mag. Wel kan er volgens hem privacytechnisch bezwaar zijn tegen deze vorm van gegevens verzamelen. Engelfriet stelt dat er onder de AVG niet altijd vooraf toestemming hoeft te worden gegeven voor het verzamelen van dergelijke persoonsgegevens, maar dat er wel een objectief belang moet zijn. Timme Dankers, secretaris van de branchevereniging voor particuliere onderzoeksbureaus (BOPB) vindt dat het belang niet gerechtvaardigd is. De gegevens worden puur voor entertainmentdoeleinden verzameld.
Toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zal niet direct een onderzoek starten. Wel twijfelt een woordvoerder van AP aan de legaliteit van het spel. Organisaties mogen niet zomaar persoonsgegevens over iemand verzamelen en openbaar maken, ook niet als daar een prijs van duizenden euro’s tegenover staat.