De rechter als oplossing voor slecht 112-bereik?

Het niet kunnen bereiken van noodnummer 112 in gebieden met slecht bereik zou juridische gevolgen voor de provider moeten hebben. Dat is het pleidooi van Jan Smits, hoogleraar Recht en Techniek aan de TU Eindhoven. Smits stelt dat er mogelijkheden zijn om providers juridisch aan te spreken, maar dit gebeurt volgens hem nu nauwelijks.

Door Caspar Bottemanne

Het noodnummer 112 zou 24 uur per dag en op alle dagen van het jaar beschikbaar zijn voor alle hulpbehoevenden. De bereikbaarheid van 112 is niet primair de taak van de politie, brandweer of ambulancedienst. De bereikbaarheid van het noodnummer is de taak van telecomproviders en netbeheerders. De kwaliteit van de bereikbaarheid is niet overal hetzelfde. Iedereen die wel eens in grensgebieden of diep op het platteland is geweest, weet dat het soms moeilijk is een belletje te plegen of de mobiele data in te schakelen. In grensstreken zijn telecomnetwerken vaak minder sterk aangezien niet de volledige frequentiecapaciteit te gebruiken is vanwege overlap met de omringende landen. In noodsituaties is dit natuurlijk zeer ongewenst. Indien iemand met spoed hulp nodig heeft, is het snel kunnen bereiken van hulpdiensten van groot belang.

Aansprakelijkheid

In een interview met de regionale omroep Gelderland, stelt hoogleraar Smits dat mensen in slecht bereikbare gebieden juridische stappen zouden kunnen nemen. Smits stelt dat de verantwoordelijke providers aangesproken moeten worden op gebreken in de bereikbaarheid. Dit zou vanuit een aantal invalshoeken mogelijk zijn. Ten eerste zou de overheid vanuit haar zorgplicht kunnen optreden tegen de providers. Als tweede optie zouden burgers zelf aangifte kunnen doen.. Smits vindt de uitleg die providers geven aan de onbereikbaarheid mager. ” Een veel gehoord argument in ‘geen 112’ situaties, is vaak dat de natuurkunde niet meewerkt. “Uitspraken van rechters in verschillende situaties zouden de discussie daarover richting kunnen geven”, vindt Smits, maar dan zijn er wel eerst rechtszaken nodig.

Oplossing ligt ergens

In de politiek is de 112-bereikbaarheid in gebieden al langere tijd een onderwerp van discussie. In mei ontstond er nog ophef over het gebruik van een zes jaar oud rapport over de bereikbaarheid van het noodnummer. Vooralsnog lijkt de politiek wel de oplossing te zijn in plaats van het recht. Dinsdag 8 juni werd een motie aangenomen in de Tweede Kamer die het kabinet oproept over in Nederland de bereikbaarheid te verbeteren. Of de politiek sneller zal zijn met een oplossing dan de rechter, weten we nog niet. Daarvoor moeten burgers eerst maar eens wat zaken beginnen.