Consumenten worden misleid met nep-aanbiedingen

Een Sony soundbar van 329 euro voor 189 euro? Zo’n aanbieding lijkt haast te mooi om waar te zijn. En helaas gaat dat gezegde voor een hoop winkels op. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat veel winkeliers zich nog steeds schuldig maken aan nep-aanbiedingen. Winkels waaronder Wehkamp, Fonq en Otto overtreden daarmee de wet. 

Door Kirsten Rolloos

In de wet is bepaald dat een doorgestreepte ‘van-prijs’ drie maanden voorafgaand aan de ‘voor-prijs’ van de aanbieding gecommuniceerd moet zijn. Toch houden veel winkeliers zich niet aan deze regels volgens de Consumentenbond. Uit onderzoek van de Consumentenbond onder 65 winkels blijkt dat winkeliers niet eerlijk zijn als het gaat om het adverteren met van-voorprijzen. Vaak is de doorgestreepte van-prijs nooit gerekend.

De Consumentenbond peilde drie maanden lang de prijzen van vijftien supermarkten, vijf drogisterijen, vijf bouwmarkten en veertig webwinkels. Van de veertig webwinkels gingen er maar liefst 26 de fout in door onterecht een prijsvoordeel te suggereren. Otto bood bijvoorbeeld een Sony soundbar van 329 euro voor 189 euro aan. In werkelijkheid kostte de soundbar drie maanden voor de aanbieding 205 euro. In plaats van de voorgespiegelde 42% korting, kreeg de consument dus eigenlijk een korting van maar 8%. Andere voorbeelden zijn Fonq, die de adviesprijzen hanteert als doorgestreepte van-prijs, Wehkamp, waar het ook nog steeds wemelt van de fantasie-aanbiedingen, en Kruidvat.

Kruidvat vindt dat zij zich houdt aan de richtlijnen. De meeste winkels hebben echter beterschap beloofd en gaan hun website aanpassen. En dat is misschien maar goed ook. In juni legde Autoriteit Consument & Markt meubelketen Seats and Sofas een boete van 350.000 euro wegens prijsmisleiding. Winkeliers doen er dus goed aan om zich gewoon aan de wet te houden.