Big data voor bedrijven

Wanneer je wilt gaan solliciteren, schrijf je doorgaans een motivatiebrief en voeg je daarbij jouw cv. Vaak wordt door het bedrijf ook jouw sociale media gecheckt om een indruk van je te krijgen. Tegenwoordig maken humanresourcesafdelingen steeds vaker gebruik van dataspecialisten om de perfecte kandidaat voor een functie te vinden. Hoe ver kunnen deze specialisten gaan in het vinden van de perfecte kandidaat?

Door Liza Ovsyanko

Er wordt steeds vaker gebruik gemaakt van zogenaamde big data systemen, waarin informatie uit verschillende databases wordt gekoppeld. Deze informatie kan worden gebruikt bij het werven van sollicitanten.

Zo gebruikt Yacht, een onderneming van Randstad, een tool die databases van het CBS, UWV, Jobdigger en Duo koppelt. Ton Hopmans, directeur van het bedrijf, stelt dat veel tijd kan worden bespaard door gebruik van betere wervingsmethoden.

De meest opmerkelijke data die wordt gebruikt, is wel het DNA-profiel. In de toekomst kan dit worden ingezet bij sollicitatie procedures. Er zou dan een DNA-profiel worden verkregen door middel van het speeksel. Dit profiel zegt echter niet alles over een persoon. Er moet ook een vragenlijst worden ingevuld om een completer beeld van de kandidaat te krijgen.

De waarde van deze zogenaamde big data speelt steeds een belangrijkere rol. Zijn we dan steeds verder aan het inleveren op ons recht op privacy?