Een Australisch bedrijf dat sportartikelen verkoopt, heeft een boete van vijf miljoen Australische dollar gekregen voor het adverteren voor kleding die zou beschermen tegen het coronavirus.
Door Noortje Figee
Het bedrijf dat achter de reclame zit, Lorna Jane, heeft de boete, die omgerekend 3,1 miljoen euro bedraagt, geaccepteerd. Wel blijft het bedrijf erbij dat het is voorgelogen door de leverancier. De leverancier claimde dat zijn technologie antibacterieel werkte, en bovendien werd verkocht in onder andere de VS en China. Het product, LJ Shield, was een vorm van sportkleding die tegen alle soorten pathogenen zou beschermen en die nooit uit de stof zou kunnen worden gewassen of in je lichaam zou trekken.
Vreselijk gedrag
De Australische marktautoriteit, de ACCC, vindt het vreselijk gedrag dat Lorna Jane deed voorkomen alsof het wel over de benodigde wetenschappelijke en technologische kennis beschikte. Daarmee informeerde het bedrijf consumenten verkeerd. Volgens de ACCC deed Lorna Jane “serieuze beweringen over de volksgezondheid, zonder dat er ook maar enige wetenschappelijke onderbouwing voor was”.
De ACCC noemde verder dat de gehele marketing gericht was op de wil van consumenten om zich beter te kunnen beschermen tegen het coronavirus. Juist dat hierop werd ingespeeld, maakt de zaak volgens de autoriteit nog kwalijker.
Uitspraak
De rechter noemt de reclame van Lorna Jane “uitbuitend en potentieel gevaarlijk”. Daarbij neemt hij mee dat de oprichter van het merk, Lorna Jane Clarkson, persoonlijk LJ Shield heeft gepromoot en valse verklaringen heeft afgelegd in verschillende persberichten en een Instagram-video.
Lorna Jane moet, naast het betalen van de boete, zijn klanten laten weten dat de beweringen niet kloppen.