BBC verliest rechtszaak over ongelijke betaling

De British Broadcasting Corporation (BBC) heeft een rechtszaak verloren die in het teken stond van ongelijke betaling en seksdiscriminatie. Journaliste Samira Ahmed klaagde de publieke omroep met succes aan, nadat ze erachter kwam dat haar mannelijke collega Jeremy Vine ongeveer zes keer meer verdiende dan zij.  

Ahmed presenteert het programma Newswatch en ontving tot voor kort 440 pond per aflevering. Vine, die Points of View presenteert, krijgt daarentegen drieduizend pond per aflevering. Dit grote salarisverschil leidde tot een door Ahmed aangespannen rechtszaak tegen de BBC wegens seksdiscriminatie. Ahmed heeft ook een bedrag van ongeveer 700.000 pond aan achterstallige betalingen geëist.

Verweer BBC                          

De loonkloof in de desbetreffende situatie was volgens de BBC gemakkelijk te verklaren. Points of View trekt volgens de publieke omroep immers meer kijkers dan Newswatch, hetgeen logischerwijs gepaard gaat met een salarisverschil tussen de journalisten. Bovendien hebben de programma’s een ander kijkpubliek en is Points of View een belangrijker programma voor de BBC, aldus de omroep. Het voornoemde achtte de rechtbank echter niet relevant.

Oordeel rechtbank

Volgens de rechtbank heeft de BBC niet in voldoende mate onderbouwd waarom er geen sprake is van seksdiscriminatie. Dit oordeel heeft de rechtbank onder andere gebaseerd op het feit dat de werkzaamheden van Ahmed en Vine sterk met elkaar overeenkomen en de journalisten ook ongeveer even lang aan het werk zijn voor één aflevering. Of Ahmed het door haar geëiste bedrag  aan achterstallig salaris ook daadwerkelijk  zal ontvangen, is echter niet opgenomen in het rechterlijk vonnis.

Meer claims

Volgens verschillende advocaten kan de BBC, door het succes dat Ahmed bij de rechter boekte,  een groot aantal gelijksoortige claims van andere vrouwelijke werknemers verwachten. Een dure grap voor de BBC, nu met dergelijke claims vermoedelijk een miljoenenbedrag aan achterstallige betalingen gemoeid is.

Het is verder ook niet de eerste keer dat de BBC onder vuur komt te liggen wegens het feit dat ze haar werknemers ongelijk betaalt. Nadat de Britse politiek in 2017 inzage eiste in de salarissen van de best betaalde werknemers van de omroep, is immers gebleken dat van de 96 best betaalde werknemers slechts een derde uit vrouwen bestond.