AliExpress op de vingers getikt door ACM

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft ingegrepen in de verkoopvoorwaarden van AliExpress. Hierdoor heeft AliExpress zijn verkoopvoorwaarden aangepast en in lijn gebracht met het Europese consumentenrecht. 

Zes consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, hebben hun nationale toezichthouder gevraagd op te treden tegen AliExpress. Dit omdat de verkoopvoorwaarden van de webwinkel in strijd zijn met de Europese consumentenregels. Onder andere het volgende stond in de verkoopvoorwaarden:

  • Een koper moet zich tot een arbitrage-instituut in Hong Kong wenden als hij een probleem heeft met een leverancier en ze er samen niet uitkomen. Consumenten hebben echter op grond van het Europese consumentenrecht recht om in eigen land naar de rechter te stappen.
  • Er wordt niet toegestaan dat een product binnen veertien dagen zonder opgaaf van reden kan worden teruggestuurd. Hier geldt ook weer dat dit in strijd is met Europese consumentenregels.
  • Er wordt onterecht geen duidelijke informatie over de wettelijke garantietermijn van minimaal twee jaar gegeven die in de Europese Unie geldt.

Aanpassing voorwaarden

Na ingrijpen van de ACM heeft AliExpress deze verkoopvoorwaarden aangepast. Voortaan kunnen consumenten met een geschil naar de rechter in eigen land stappen, kunnen ze een product binnen veertien dagen zonder opgaaf van reden terugsturen en zit er twee jaar garantie op producten. Daarnaast moet AliExpress het vermelden als er extra kosten voor een product moeten worden betaald, moet voor de koper duidelijk zijn wie de verkoper is van een product en moet het op de website worden vermeld als betaald is om hoger te eindigen in de zoekresultaten.

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, geeft aan blij te zijn met dit resultaat. ‘Als Alibaba op de Europese markt wil handelen, moet het de hier geldende regels respecteren. Die regels zijn er om consumenten te beschermen als er iets misgaat tijdens of na een aankoop en die zijn niet onderhandelbaar.’