De drie strepen van Adidas zijn bij iedereen wel bekend. Het merk zelf is zich daar bewust van en is dan ook echt gehecht aan de drie strepen. Veel bedrijven die iets van parallelle strepen aanbrengen op producten en schoenen, kunnen dan ook een claim van Adidas verwachten. Afgelopen maand heeft de rechtbank Den Haag bepaald dat H&M inbreuk heeft gemaakt op het beeldmerk van Adidas.
Door Liza Ovsyanko
Er heerst jarenlang een juridische strijd tussen H&M en Adidas over de strepen op de kleding. H&M had in 1997 een sportkledinglijn gelanceerd met twee strepen. Toentertijd had de rechter bepaald dat de twee strepen erg leken op het beeldmerk van Adidas en verbood hij de verkoop van de kleding. Adidas wilde dat H&M een onthoudingsverklaring zou tekenen, maar het Zweedse bedrijf heeft dit altijd geweigerd.
Onlangs eiste H&M dat het verbod opgeheven zou worden, omdat kleding met streepjes tegenwoordig weer in de mode is. De rechter heeft op 13 november jongstleden echter anders besloten; de verschillen tussen het beeldmerk van Adidas en de strepen van H&M zijn zo miniem dat deze verward zouden kunnen worden met elkaar. Zo blijft het verbod staan en mag H&M geen sportkleding met verticale of parallelle strepen op de markt brengen.
Door de jaren heen heeft Adidas vaak te maken gehad met verschillende juridische procedures. Zo is ook Forever21, die kleding op de markt had gebracht met verticale strepen, gesommeerd door Adidas. Het bedrijf stelde echter dat veel kledingmerken last hebben van Adidas’ claims. FC Barcelona wilde hun gestreepte voetbalshirt in de Verenigde Staten registreren als merk, maar Adidas stak daar een stokje voor. Ook Tesla werd aangevallen door Adidas. Tesla wilde de E in de naam, bestaande uit drie strepen, als kledingmerk registreren. Inmiddels hebben beiden de aanvraag ingetrokken.