Is die op tijd bezorgde New York pizza van Eefx14 echt zo goed gevuld en knapperig als beschreven en is dat nieuwe restaurant in Nieuwegein echt de nieuwe favoriet van Brombeertje90? Is het geluid van de nieuwe MP3-speler van CeesK_ net zo goed als in zijn review staat en voldoet de nieuwe wasmachine wel echt aan alle wensen van HvrouwX? De Autoriteit Consument & Markt (ACM) deed onlangs onderzoek doen naar online reviews.
Het belang van online reviews wordt volgens de ACM steeds groter en moeten daarom dus ook transparanter zijn. De resultaten van het genoemde onderzoek zijn inmiddels gepubliceerd. Daaruit blijkt onder andere dat online reviews voornamelijk worden geraadpleegd bij de aanschaf van elektronica, hotels en restaurants.
Er zijn tijdens het onderzoek geen aanwijzingen gevonden dat er op dit moment zaken structureel mis gaan. Wel wordt er de komende tijd geïnvesteerd in het toelichten van de regels aan bedrijven en het informeren van consumenten.
‘Inhuren’ van consumenten voor positieve reviews
Bedrijven schakelen ook steeds vaker consumenten in om tegen een beloning reviews te schrijven. Het gaat in feite om reclame. Dat is toegestaan, maar moet voor de consument wel herkenbaar zijn. Het ACM hanteert daaromtrent de volgende regels:
- Informeer consumenten over de manier waarop reviews worden verzameld en weergegeven;
- Behandel positieve en negatieve reviews zoveel mogelijk gelijk;
- Plaats reviews zo snel mogelijk, in ieder geval op publicatiedatum en niet op schrijfdatum. Als de review die eerder is geschreven later wordt gepubliceerd met de schrijfdatum komt hij niet bovenaan en is daarmee slecht vindbaar;
- Wees transparant over het verhaal achter de review, zoals ‘reviewers mochten het product gratis testen’, ‘de reviewer heeft een beloning ontvangen voor het schrijven van de review’, ‘de review is aangepast na contact met het bedrijf’ etc.
Meer over deze richtlijnen vind je hier.